آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

درخواست غرامت جمهوری آذربایجان از ارمنستان

جمهوری آذربایجان برای بازسازی مناطق پس گرفته شده در قره باغ، قصد دارد از ارمنستان غرامت ۱۰۰ میلیارد دلاری درخواست کند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، شبکه تلویزیونی فرانس 24 گزارش داد:​ نیرو‌های ارمنی طبق توافقنامه آتش بس در یکم دسامبر در قره باغ منطقه را به نیرو‌های جمهوری آذربایجان واگذار کردند. به این ترتیب باکو کنترل تمامی هفت شهر اطراف قره باغ را در دست گرفت. شهر آغدام، یکی از این مناطق است. اما این شهر صنعتی که در گذشته شکوفا بود، امروز به ویرانه مبدل شده است.
گزارشگر این شبکه گفت:​ آغدام شهری است که گاهی هیروشیمای قفقاز نامیده می‌شود. این شهر در اواخر دهه ۱۹۸۰ چهل هزار نفر جمعیت داشت. اما اکنون به شهر ارواح مبدل شده است. آغدام از راه زمینی تا مرکز قره باغ نیم ساعت فاصله دارد. آغدام هم اکنون در کنترل جمهوری آذربایجان قرار گرفته است. مسجدی قدیمی تنها بنای استوار در این شهر است. آغدام در اولین مناقشات که ۳۰ سال پیش رخ داد، از نظر استراتژیکی شهر مهمی است. ارتش جمهوری آذربایجان از همین منطقه مواضع نیرو‌های ارمنی در کوهستان‌های قره باغ را بمباران می‌کرد. سقوط این شهر در سال ۱۹۹۳ تحولی تعیین کننده در جنگ بود.
این شکست، مردم را به ترک آغدام وادار کرد. امروز مردم قصد بازگشت دارند، اما با ساختمان‌های ویران روبرو شده اند.
یکی از اعضای حزب حاکم جمهوری آذربایجان از مشاهده این وضع خشمگین شده است. فرانس بیست و چهار بخشی از سخنان این مرد را پخش کرد.

وی گفت: چطور ممکن است که این شهر و تمامی خانه هایش را ویران کرده باشند؟ اگر قبلا این شهر را دیده بودید، متوجه می‌شدید که تا چه اندازه زیبا و مدرن بود. این در حالی است که آن‌ها (ارامنه) می‌دانستند که هرگز نمی‌توانند به زندگی در اینجا ادامه بدهند. برای آن‌ها ادامه زندگی در این جا غیرممکن شده بود و به همین دلیل همه شهر را ویران کردند.
گزارشگر افزود: پیش از بازسازی، باید به تامین امنیت مبادرت کرد. آغدام نیز همانند سایر شهر‌های پس گرفته شده، پر از مین است. به همین دلیل ماشین‌های مین روب کنترل از راه دور به منطقه اعزام شده است.
فرانس 24 بخشی از مسئول مین روبی را پخش کرد.

وی گفت: ما تا این لحظه چهار هزار و ۵۰۰ مین ضد نفر، دو هزار و ۵۰۰ مین ضد تانک و ۷۵۰ بمب عمل نکرده خنثی کرده ایم. برای بازگشت افراد به این جا سه تا پنج سال زمان لازم است. اما پاکسازی کامل منطقه مستلزم صرف ۱۵ سال زمان است.
گزارشگر ادامه داد: جمهوری آذربایجان ترمیم خسارات وارده به مناطق پس گرفته شده را بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ارزیابی کرده است و برای تعقیب قضایی ارمنستان و گرفتن غرامت از این کشور آماده می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا