آذربایجاناخبارارمنستانقره باغ

تهدید جمهوری آذربایجان از سوی رهبر اعتراضات ارمنستان

­نیکول پاشینیان، رییس حزب «قرارداد شهروندی» و نامزد مقام نخست وزیری ارمنستان که رهبری اعتراضات در این کشور را در اختیار دارد، گفت : « مناقشه قره باغ با جمهوری آذربایجان باید از طریق صلح حل شود، اما اگر جمهوری آذربایجان هر گونه حرکت مخربی در قره باغ بکند، ما تمامی مشکلات داخلی مان را کنار می گذاریم و به دفاع از وطن مان می پردازیم.»

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  پایگاه اینترنتی « ویرتوالاذ» جمهوری آذربایجان ، نیکول پاشینیان در گفتگو با رادیو « بی بی سی » گفت : « مساله قره باغ باید از طریق گفتگو حل شود. شما می دانید که جمهوری آذربایجان چندین سال است که خیلی تهاجمی رفتار و فضای منفی ایجاد می کند. در شرایطی که ما هر روز از جمهوری آذربایجان می شنویم که «ما آماده شروع جنگ با ارمنستان هستیم» و « برای تصرف ایروان آماده می شویم» ، آیا در این حال گفتگوی عملی امکان پذیر است؟ »
پاشینیان افزود : « اکنون این تصور ایجاد می شود که که هدف جمهوری آذربایجان تسلیم شدن ارمنستان و قره باغ کوهستانی است. این تصور، مزخرف و غیرسازنده است. من فکر می کنم که در وهله اول باید برای گفتگوها فضای مناسب ایجاد شود. هم ارمنستان و هم جامعه جهانی باید در این باره به نتایج مشخصی برسند. در شرایطی که هدف آنها نابود کردن ارمنستان است ، آنها درباره هیچ چیز دیگری صحبت نمی کنند و هیچ چیزی را نمی خواهند بشنوند. الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان در آخرین سخنانش درباره طرح هایش برای ورود به ایروان سخن می گفت. »
پاشینیان افزوده است : « ارمنستان همیشه مایل به گفتگو بوده است و همواره تمامی حاکمیت های ارمنستان بر این باور بوده اند که مساله قره باغ کوهستانی باید از طریق گفتگو حل شود و باید از لفاظی های دایر بر استفاده از زور برای حل این مساله خودداری شود. چنین چیزی نباید باشد. الان قرن بیست و یکم است و ما کشورهایی مدنی هستیم. در هر حال، ارمنستان کشوری مدنی است. شما این را طی ۲۰ سال گذشته مشاهده کرده اید. اما، نباید مدنی بودن به معنای ضعیف بودن تلقی شود. اگر از طرف جمهوری آذربایجان هر عمل خرابکارانه ای در قره باغ بشود، ما تمامی مشکلات داخلی مان را کنار می گذاریم و فقط به دفاع از وطن مان می پردازیم.»
ویرتوالاذ همچنین به نقل از رسانه های ارمنستان نوشت « پاشینیان» در گفتگو با خبرنگاران در مجلس ارمنستان گفت : « باید جمهوری آذربایجان را مجبور به بازگشت به مسیر سازنده در حل مساله قره باغ کرد. جمهوری آذربایجان موضع تهاجمی و غیرسازنده دارد. وظیفه ما این است که ارتش ارمنستان را تقویت کنیم و بر آمادگی رزمی بیافزاییم. این، راه بازگرداندن آذربایجان به مسیر سازنده است. »
پاشینیان افزود : « ما بطور کامل از قره باغ حمایت می کنیم و در صورت انتخاب شدن به نخست وزیری، نخستین حرکتم ، آشنا شدن با اوضاع خط تماس ( خط ‌آتش بس با جمهوری آذربایجان) خواهد بود. روسای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز باید سعی کنند باکو لفاظی تهاجمی خود را متوقف کند و به چارچوب گفتگوها باز گردد. »
پاشینیان از پاسخ گفتن به سوالی درباره احتمال تغییر وزیر دفاع ارمنستان خودداری کرد.
پایگاه اینترنتی «ویرتوالاذ» در تحلیل سخنان پاشینیان افزوده است : « این سخنان پاشینیان نشان می دهد که انتظار تغییری مثبت در حل مساله قره باغ بخاطر تغییر حاکمیت در ارمنستان بی مورد است. در این میان آرمن سرکیسیان ، رییس جمهوری ارمنستان نیز اظهار امیدواری کرده است که در شرایط سیاسی پیچیده ارمنستان ، هیچ “حرکت خرابکارانه ای” در قره باغ روی ندهد. آرمن سرکیسیان گفته است : « من همه را به خویشتنداری در این دوره پیچیده فرامی خوانم تا مناقشه قره باغ شعله ور نشود.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا