آذربایجاناخبارایران

اختصاص نخستین شماره مجله «ادبیات جهان» باكو به ادبیات معاصر ایران

نخستین شماره مجله «ادبیات جهان» جمهوري آذربایجان، با همكاري رایزنی فرهنگی كشورمان در باكو، به ادبیات معاصر ایران اختصاص یافت.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، نخستین شماره مجله «ادبیات جهان» اتحادیه نویسندگان آذربایجان در سال جاری که به ادبیات ایران از دهه 40 قرن گذشته تا به حال اختصاص یافته، به همت اتحادیه نویسندگان آذربایجان و همكاري رایزنی فرهنگی ایران در باکو منتشر شد.

آثار نویسندگان و شعرای ایرانی مندرج در نخستین شماره مجله ادبیات جهان از سوی گروه مترجمان حرفه‌ای آذربایجان از جمله مسی آقا محمدی، عارض تاروردی اف، آقابالا مهدی اف، سایمان آروز، رشاد حسن اف و نیز، مترجم جوان و با استعداد محمد نوری ترجمه شده است.

در این شماره آثار نویسندگان و شعرای معروف ایرن از جمله جلال آل احمد، جمال میرصادقی، ابراهیم گلستان، محمود دولت آبادی، هوشنگ گلشیری، صادق چوبک، صادق هدایت، نیما یوشیج، مصطفی مستور، سیمین بهبهانی، سهراب سپهری، هوشنگ ابتهاج، احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث، منوچهر آتشی، قیصر امین پور و شخصیت‌های برجسته ادبیات کشورمان منتشر شده است.

همچنين، در شماره‌های قبلی مجله ادبیات جهان اتحادیه نویسندگان آذربایجان، نمونه‌هايی از ادبیات کشورهای اوکراین و روسیه به چاپ رسیده بود.

بنابر اعلام اين خبر، در سال‌های اخیر عمدتاً آثار ادبی کشورهای غربی به زبان آذری ترجمه و به شکل کتاب و یا در نشریات تبلیغ می‌شد كه با هماهنگی رایزنی فرهنگی ايران در باکو با اتحادیه نویسندگان آذربایجان مقرر شده بود اولین شماره این نشریه ادبی در سال 2016 ميلادي به ادبیات فارسی و معرفی شعرای معاصر کشورمان اختصاص یابد که این هفته (ماه ژوئیه 2016 ميلادي مصادف با تیرماه 1395) مجله ادبیات جهان، اولین شماره خود در سال جاری میلادی را به این امر اختصاص داد. اتحادیه نویسندگان آذربایجان، ادبیات ایران از جمله آثار نویسندگان ایرانی به زبان آذری را همواره پیگیری می‌کرد و نهایتاً با تلاشی چند ماهه یک شماره کامل خود را به معرفی 30 شاعر و نویسنده ایرانی در ژانرهای مختلف اختصاص داد.

گفتني است، بنابر گفته سلیم باب الله اوغلی، عضو هیأت اداری اتحادیه نویسندگان آذربایجان در آینده نزدیک نشستی با حضور مصطفی مستور، نویسنده ایرانی در باکو برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا