اخبارترکیهعمومی

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه تاکید کرد تغییرات داخلی حزب حاکم عدالت و توسعه نباید به معنای پاکسازی حزب تلقی شود

رجب طیب اردوغان در سخنرانی در گردهمایی اعضای حزب عدالت و توسعه در شهر استانبول که بطور زنده از شبکه های تلویزیونی و پایگاه اینترنتی ترکیه پخش می شد، گفت : « در روند تشکیل کنگره حزب ، تغییراتی که ایجاد خواهد شد، به هیچ وجه به معنای پاکسازی نیست. در تربیت سیاسی ما ، وفاداری خیلی مهم است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،ارودغان گفت: تمامی برادرانی که راه خود را گم نکرده و به مجاری دیگری سوق نیافته اند، در قلب ما جای دارند و در کنار ما خواهند بود. با همدیگر ، امروز در داخل سازمان و فردا در جایی دیگر همکاری خواهیم کرد. زحمت هیچ یک از برادرانمان را فراموش نمی کنیم و فراموش نخواهیم کرد.»
رجب طیب اردوغان با تاکید بر اهمیت شهر استانبول برای حزب عدالت و توسعه گفت : « البته تمامی سازمان های حزب در ۸۱ شهر اهمیت دارند. اما، استانبول اهمیت دیگری دارد. استانبول از ۲۰ عضو اتحادیه اروپا که ۲۸ عضو دارد، بزرگتر است و برای منطقه و جهان اهمیت دارد. »
رجب طیب اردوغان خواستار شد تمامی همکاران حزب عدالت و توسعه برای افزایش آرای این حزب در استانبول تلاش کنند.
اردوغان گفت : « کسانی که نتوانند عظمت استانبول را درک کنند، نمی توانند به استانبول و حزب عدالت و توسعه خدمت کنند. وقتی که می بینیم استانبول به پایین تر از میانگین های ترکیه سقوط می کند، غمگین می شویم. شاخص های استانبول باید بالاتر از میانگین های ترکیه باشد. وقتی که می بینیم چنین نیست، بنابراین باید بدانیم که در جایی اشتباه کرده ایم. »
اردوغان گفت : « میزان آرای حزب عدالت و توسعه در استانبول تا انتخابات ۲۰۱۹ باید از میانگین آرایمان در ترکیه بالاتر برود. آرای ما استانبول در انتخابات اخیر که پایین تر از میانگین آرایمان در کشور بود، پیام مهمی را به ما داد. ما اکنون ۱۲ میلیون عضو داریم. باید این را دو برابر کنیم و به ۲۴ میلیون برسانیم. برای رسیدن به این هدف ، به تمامی شهرها خواهیم رفت. اما در استانبول به درهای تمامی منازل خواهیم رفت.»
رییس جمهوری ترکیه گفت : « در انتخابات شورای کلان شهرها در استانبول با ۴۸ درصد پیروز شدیم که البته رقم کمی نیست. پس از آن در انتخابات سراسری مجلس نیز ۴۸٫۶۵ درصد آرا را کسب کردیم. البته مایل نیستیم استانبول چنین باشد و اگر به رقمی پایین تر از میانگین برسد ناراحت میشویم. این شهر نباید به رقمی کمتر از میانگین کشور برسد، بلکه باید بیش از آن باشد. در این صورت تغییرات بسیاری صورت خواهد گرفت. »
اردوغان گفت : « برای تبدیل شدن به قدرت منطقه ای و جهانی ، باید سیاست و اقتصاد و سیاست خارجی خود را نوسازی کنیم. با ایجاد تحول در خود ، بیش از پیش در زمینه سیاسی، اقتصادی، سیاست خارجی، امنیت و سرمایهگذاری پیشرفت خواهیم کرد. با دوستان جدید خود در مدیریت استانبول، خدمت به وطن را با قدرت ادامه خواهیم داد. »
رییس جمهوری ترکیه تاکید کرد : « اگر قرار است تصمیمی گرفته شود، من خودم آن تصمیم را خواهم گرفت. هیچ کس در مقالات و شبکه های اجتماعی و رسانه ها از طرف من صحبت نکند. هیچ اظهارنظری خارج از سخنان خودم و سخنگویانم ، ارتباطی به من و حزبم ندارد. هیچ مقاله نویسی حق ندارد از طرف من مطلبی بنویسد. هرکسی مرا می شناسد، می داند که سخنی را که پیش روی کسی بیان نمی کنم، پشت سر او نیز بیان نخواهم کرد. اینکه نوشته شود، رییس جمهوری این را می خواهد یا رییس چنان فکر می کند، درست نیست. گویی افرادی وجود دارند که فکر مرا هم می خوانند! »
اردوغان همچنین با تاکید بر حمایت آلمان از تروریسم علیه ترکیه و اعلام اینکه شخصا پرونده چهارهزار و پانصد تروریست را به مرکل، صدراعظم آلمان داده است، گفت : « در رابطه با انتخابات در آلمان، ما نیز از اینجا پیام خود را اعلام می کنیم. آنها زمان برگزاری رفراندوم به ترکیه حمله کردند. پس من چرا به هم وطنان مان در آلمان پیام ندهم؟ آنها میگویند شما در مبارزه دموکراتیک ما دخالت میکنید. چه ربطی دارد! ما مثل شما رفتار نمیکنیم و کاری را که شما با ما کردید ، انجام نمیدهیم. فقط میخواهیم هم وطنان ترک ما پای صندوق رای، به دشمنان ترکیه درس عبرت بدهند. هم وطنان ما نباید به این احزاب رای بدهند. به سایر احزاب رای بدهید. نگویید که آن احزاب ، کوچک هستند.»
اردوغان همچنین از کمک های تسلیحاتی آمریکا به کردهای سوریه و حمایت واشنگتن از پ.ک.ک. و سازمان فتح الله گولن انتقاد کرد و گفت ما می دانیم که تسلیحاتی که به این گروه ها داده می شود، نهایتا علیه ترکیه به کار گرفته خواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا