آذربایجاناخبارایران

مراسم جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران در باکو برگزار شد /گزارش تصویری

مراسم جشن ایام ا… دهه فجر و سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور جمع کثیری از مردم باکو روز شنبه 17 بهمن در سالن اجتماعات شهریار رایزنی فرهنگی سفارت ج. ا. ایران در باکو برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، این مراسم که سفیر ج. ا. ایران و نماینده محترم ولی فقیه در جمهوری آذربایجان و جمعی از شعرا و نخبگان و دوستداران انقلاب اسلامی ایران در آن شرکت داشتند، با تلاوتی چند از آیات قرآن کریم توسط الکین علی اف یکی از قاریان ممتاز جمهوری آذربایجان آغاز و پس از تلاوت قرآن کریم کلیپ زیبائی با عنوان “تا آخر ایستاده ایم” به نمایش گذاشته شد.

سید ابراهیم ابراهیمی رایزن فرهنگی کشورمان در باکو با گرامیداشت مقدم میهمانان این مراسم و تبریک به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تبریک میلاد با سعادت حضرت زینب (س) گفت: دهه فجر انقلاب اسلامی از ایام الله است و به همین خاطر مردم ایران این روزها را جشن می گیرند. دهه فجر یادآور ایام ورود پیروزمندانه حضرت امام خمینی به ایران پی از سالها تبعید و استقبال میلیونی و بی نظیر مردم ایران از امام و همچنین پیروزی مردم بر رژیم شاهنشاهی است.

وی در خصوص توفیقات اخیر کشورمان در مذاکرات 5+1 گفت که ماه پیش جمهوری اسلامی ایران به موفقیتهای بزرگی در برابر قدرتهای بزرگ جهان نائل آمد و بعد از سالها تحریم های ظالمانه لغو شد.

سید ابراهیم ابراهیمی نائید در ادامه سخنانش گفت که باید در نظر داشته باشیم که آمریکا و کشورهای غربی به جمهوری اسلامی ایران لطفی نکرده اند بلکه بخشی از پولهای ما را که سالها غاصبانه بلوکه کرده بودند را در اختیار ما قرار داده اند. سالهای طولانی بر خلاف قوانین بین المللی هیچ حقی برای ایران در تولید انرژی هسته ای و استفاده صلح آمیز از آن قائل نبودند و اظهار می داشتند که ایران حتی حق بهره برداری از یک سانتیفیوژ را نیز ندارد ولی دانشمندان جوان ایران بدون توجه به زورگوئی های امریکا و هم پیمانانش به فعالیتهای صلح آمیز خود ادامه دادند و با پایمردی ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران خوشبختانه هم اکنون شاهد به رسمیت شناخه شدن حق غنی سازی و استفاده از تکنولوژی هسته ای از سوی ابرقدرتها برای ایران هستیم. ابراهیمی اشاره کرد که پیروزی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات طولانی مدت با کشورهای غربی و توفیقات بدست آمده نه تنها حقانیت ایران را به جهانیان نمایاند بلکه به نفع صلح منطقه و همسایگان نیز میباشد و جا دارد به ملت آذربایجان نیز این موفقیت را تبریک بگویم چرا که این اتفاقات مثبت به نفع همه کشور منطقه و بویژه آذربایجان نیز می باشد.

سخنران بعدی حجه الاسلام و المسلمین اجاق نژاد نماینده ولی فقیه در جمهوری آذربایجان بود که با تشکر رایزنی فرهنگی برای برگزاری چنین مراسم با شکوهی، در خصوص ابعاد مختلف انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی (ره) توضیحاتی را ارایه نمود. وی با بیان اینکه بعد از گذشت سی و هفت سال از پیروزی انقللاب اسلامی ایران، همچنان محققان و تحلیلگران در مورد چگونگی این رویداد بزرگ در حال تحقیق هستند، پیروزی انقلاب اسلامی را تحت رهبری امام خمینی (ره) موهبتی الهی دانست.

ایشان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در ابتدا خیلی ها تصور نمی کردند که این انقلاب پا برجا بماند اما به حول و قوه الهی همه دنیا شاهد بودند که این نهضت روز به روز قوی تر و مستحکم تر شد و این نیز مرهون رهبری امام خمینی (ره) و درایت و هدایتهای داهیانه مقام معظم رهبری و همچنین وحدت بین همه اقشار و مردم در ایران بود که در نهایت آمریکا را به تسلیم واداشت.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه رفیع اسلام و حرکت شتابان آن در دنیا اشاره کرده و جای پیدا کردن اسلام در دل جوانان دنیا و نفوذ اسلام در جای جای عصر حاضر را تاثیر پذیری قلوب حق جویان از این انقلاب و نهضت اسلامی دانست. آقای اجاق نژاد در سخنان پایانی خود با تبریک بمناست در پیش رو بودن ولادت حضرت زینب (س) در خصوص آن حضرت نیز مطالبی را برای حضار بیان داشتند.

محسن پاک آیین سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در باکو نیز ابتدا فرارسیدن ایام دهه فجر و ولادت حضرت زینب را به حضار تبریک گفت و با تشریح برخی از ویژگیهای انقلاب اسلامی و تفاوت اساسی آن با سایر انقلابهای دیگر درطول تاریخ در خصوص شرایط حال حاضر جمهوری اسلامی ایران بعنوان قدرت بزرگ منطقه ای، توضیحاتی را ارایه داد وی همچنین انقلاب اسلامی را یک انقلاب دینی و ضد استکباری خواند و گفت این انقلاب تنها به واژگونی کامل استبداد ذر ایران اکتفا نکرد و بخاطر ماهیت ضد استکباری خود از همان ابتدا با دشمنی ابرقدرت ها روبرو بود لذا انقلاب اسلامی به استبداد داخلی و استعمار خارجی خاتمه داد و دست ابرقدرتها را از کشور کوتاه کرد و علم و تکنولوژی روز را برای مردم به ارمغان آورد.

ایشان همچنین در بخش نهایی سخنان خود به سطح روابط دو کشور ایران و آذربایجان اشاره کرد و خاطر نشان ساخت که در آینده ای نزدیک در سطح روابط دو کشور شاهد جهش بسیار بزرگی خواهیم بود. ایشان همچنین با تشریح برخی از ابعاد موفقیت بزرگ مذاکرات هسته ای نتیجه آن را برای همه مردم منطقه و از جمله آذربایجان مثبت و پر خیر و برکت دانست.

در ادامه برنامه، گروه موسیقی موغام مومنون با اجرای موسیقی سنتی با موضوع حضرت زینب (س) به هنرمندی پرداخت، همچنین با هنرمندی یکی از هنرمندان تردست و شعبده باز بنام جمهوری آذربایجان دقایقی شاد و فرح بخشی را برای حاضرین در مراسم به ارمغان آورد .

در پایان مراسم نیز گروه تئاتر رایزنی فرهنگی با اجرای نمایشنامه طنز به هنرمندی پرداخت که مورد استقبال حضار قرار گرفت.

گفتنی است در این مراسم جشن بیش از 250 جلد نشریه با موضوع انقلاب اسلامی ایران که قبلا تهیه شده بود در بین شرکت کنندگان توزیع گردید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا