آذربایجاناخبارایرانعمومی

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن عاملی: دامنه نفوذ صفویه از ایران تا انتهای آناتولی است

امام جمعه اردبیل در مراسم روز ملی اردبیل در تهران گفت: حق خاندان صفویه ادا نشده و همه مسئول احیای هویت تاریخی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در این مراسم، صفویه، مفاخر دینی و فرهنگی، مواهب خدادادی استثنایی و مدنیت و فرهنگ غنی را چهار ویژگی برجسته استان اردبیل برشمرد و گفت: با هر چهار ویژگی منحصر به فرد باید برای معرفی استان اردبیل تلاش مضاعف کنیم.

آیت الله سیدحسن عاملی افزود: ما تاکنون حق صفویه را ادا نکرده ایم، چراکه دامنه نفوذ آنها از ایران تا انتهای آناتولی گسترده شده ولی کسی از این امر چندان باخبر نیست.

وی افزود: عیب بزرگی است که اطلاع درستی از سران صفویه به خصوص قزلباش ها و مریدان و نفوذ صفویه در ایران و آناتولی نداریم.

وی بیان کرد: ما درصدد طراحی طرحی بزرگ درباره قزلباش ها هستیم و در این زمینه نمادها و تاج و شکل کلاه آنها استخراج شده و برای تداعی گذشته مستندات تاریخ صفوی در حال گردآوری است.

آیت الله عاملی اضافه کرد: علاوه بر این مقدمات تاسیس پژوهشکده صفویه شناسی فراهم شده ولی تاکنون کتابخانه تخصصی صفویه شناسی در استان راه اندازی نشده و باید در این زمینه تسریع شود.

وی در ادامه همچنین با اشاره نقش نفوذ معنوی خاندان صفوی در معرفی استان اردبیل در سطح جهان گفت: در زمان معاصر نیاز است که با سرمایه گذاری و از طریق علم و قدرت و اقتصاد و نخبگان، گذشته درخشان خود را در زمان معاصر بازسازی کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا