آذربایجاناخبارایران

نوروز «آذری» با طعم شیرینی و آجیل «ایرانی»

بازار خرید و فروش مایحتاج اتباع جمهوری آذربایجان برای عید در شهر های مرزی ایران رونق دو چندان گرفته و تامین این اقلام به دغدغه اصلی بازاریان  تبدیل شده است.

 

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، جمهوری آذربایجان که در سال ۱۹۹۱ در پی انحلال شوروی سابق به استقلال دست یافت، در سرزمینی به وسعت ۸۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع و با بیش از ۹ میلیون نفر جمعیت در همسایگی شمال ایران قرار دارد و ۹۶ درصد جمعیت آن را مسلمانان و عمدتاً شیعه تشکیل می‌دهد. آیین‌های عید نوروز در جمهوری آذربایجان که از آداب و رسوم، سنت و تاریخ گذشتگان الهام گرفته، امسال با رنگ و بوی کالاهای ایرانی در این کشور برگزار می‌شود.

در آخرین روز از سال ۹۴، اتباع جمهوری آذربایجان که از تاریخ، سنت، آداب و فرهنگ مشترک دیرینه با ایران برخوردار است، برای تامین مایحتاج مورد نیاز خود در عید نوروز با استفاده از تسهیلات حذف روادید به شهر های مرزی در جمهوری اسلامی ایران روی آورده‌اند تا عید نوروز باستانی پیش رو را با میوه‌ها، شیرینی و آجیل ایرانی جشن بگیرند.

با نزدیک شدن به عید نوروز که در جمهوری آذربایجان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تعداد کثیری از اتباع مرزنشین جمهوری آذربایجان با گذر از مرز زمینی ایران، اقدام به خرید انبوه کالاهای مصرفی مورد نیاز شب عید خود از قبیل انواع میوه، آجیل، شیرینی و سایر کالاهای مورد استفاده روزمره می‌کنند.

افت شدید ارزش منات تا ۵۰ درصد و افزایش قیمت برخی اجناس و مواد غذایی پرمصرف و مورد نیاز مردم در آستانه عید نوروز در کشور آذربایجان، موجب شده که شهروندان آذری شهرهای آستارا، ماسالی، لنکران، یاردیملی، لریک، جلیل آباد و سلیان، به منظور تامین مایحتاج خود  به جمهوری اسلامی ایران وارد شده و پس از تامین اقلام مورد نیاز، به کشورشان مراجعت کنند.

جمهوری اسلامی ایران کشوری مقتدر، امن و با نعمات فراوان

یکی از شهروندان اهل شهرستان لنکران جمهوری آذربایجان که از طریق مرز آستارا وارد ایران شده و در حال خرید میوه، سیب زمینی و خشکبار ایرانی است به خبرنگار مهر می‌گوید: جمهوری اسلامی ایران کشوری مقتدر، امن و با نعمات فراوان الهی است و ما مرزنشینان جمهوری آذربایجان از تسهیلاتی که دولت ایران برای عبور و مرور مرزی، از چند سال پیش به وجود آورده بسیار خوشحالیم.

ماهر حسین اف با بیان اینکه کالاهای تولیدی ایران بسیار با کیفیت هستند، خاطرنشان می‌کند: اتباع آذری در کشور مسلمان و همسایه ایران به راحتی خرید و فروش کرده و عید نوروز را با مواد غذایی ایرانی جشن می‌گیرند.

یک بانوی آذری اهل شهرستان ماسالی جمهوری آذربایجان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با تقدیر از خدمات کارکنان پایانه مرزی آستارا و همچنین پلیس اتباع خارجه و گذرنامه مستقر در پایانه مرزی آستارا به خبرنگار مهر می‌گوید: به عنوان یک مسلمان آذری که یک هفته گذشته را برای زیارت در مشهد مقدس، قم و جمکران سپری کرده، تسهیلات عبور و مرور آسان برای اتباع جمهوری آذربایجان در مرزهای ایران را ارج می‌نهم.

ملاحت علی اوا با تبریک فرا رسیدن عید نوروز به ملت و دولت ایران تصریح م کند: نوروز با پیام صلح و صمیمیت و روشنایی خود، زمینه‌ای برای دوستی و اتفاق نظر ملت‌های مختلف است.

وی که از علاقمندان به فرهنگ، هنر و ادبیات ایران است، ادامه می‌دهد: مردم جمهوری آذربایجان همانند ایرانی‌ها به واسطه اعتقادات خود به آیین جشن نوروز، برای برگزاری باشکوه آن تدارک ویژه‌ای می‌بینند و تدارک بساط شادی ایام نوروز و تهیه لوازم و مواد غذایی مورد نیاز سفره نوروز با چیدن شیرینی جات و تنقلات از آن جمله است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا