آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیگرجستان

سفر دیپلمات آمریکایی به کشورهای حوزه قفقاز با اهداف ضدایرانی

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در سفر به کشورهای ارمنستان،‌ جمهوری آذربایجان و گرجستان در منطقه قفقاز، درباره نقش ایران در منطقه با مقامات این کشورها گفت‌وگو کرد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «آبرام پِیلی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که به کشورهای منطقه قفقاز سفر کرده بود، در یک گزارش ویدیویی کوتاه که درباره این سفر در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده است، اشاره کرد که موضوع ایران از محورهای رایزنی او با مقامات گرجستان، ارمنستان و آذربایجان است.

وی با اشاره به سفرش به ارمنستان گفت: ما اینجا در ارمنستان درباره ایران و طیفی از رفتارهای ثبات‌ زدای آن در سراسر جهان گفت‌وگو می‌کنیم.

پیلی در حالی مدعی نقش ثبات‌ زدای ایران در منطقه است که آمریکا با وجود هزاران کیلومتر فاصله از منطقه غرب آسیا، به بهانه تامین منافع ملی آمریکا در قبال تهدیدهایی از جمله تروریسم و کمک به کشورهای منطقه، با اقداماتی از جمله به راه انداختن جنگ‌های ویرانگری مانند عراق و افغانستان، حمایت از اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین، مداخله در روابط دوجانبه کشورها و حضور مداخله‌ جویانه نظامی در منطقه و فروش میلیاردها دلار تسلیحات خود به کشورهای آن، به تنش‌ها در آن دامن زده است.

پیلی در ادامه گفت که در دیدارهای هیات آمریکایی با هیات‌های شورای امنیت ملی،‌ وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان درباره طیفی از مسائل، از جمله امنیت مرزها، اجرای تحریم‌ها، حقوق بشر و نگرانی‌هایمان درباره عرضه تسلیحات ایران به روسیه و گروه‌های تروریستی در سراسر جهان گفت‌وگو کردیم.

مقامات ایران بارها ادعای عرضه تسلیحات به گروه‌های مقاومت منطقه که دولت آمریکا برخی از آن‌ها را تروریستی می‌خواند، را رد کرده‌اند. ایران همچنین در واکنش به انتقادات غرب مبنی بر حمایت نظامی از روسیه در جنگ اوکراین، تاکید کرده است که همکاری‌های نظامی با روسیه در چارچوب روابط دفاعی دوجانبه تهران-مسکو و بی‌ارتباط به جنگ اوکراین است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، همچنین با اشاره به سفر خود به گرجستان و دیدار با مقامات این کشور نیز گفت که درباره آنچه «رفتار ثبات‌ زدای ایران» خواند، گفت‌وگو کرده است.

او با اشاره به دیدارهای خود با مقامات وزارت امور خارجه، ریاست جمهوری و بانکی جمهوری آذربایجان گفت که درباره ایران با آن‌ها گفت‌گو کرده است.

پیلی همچنین گفت که با سفیر رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان نیز دیدار کرده و در رایزنی‌هایشان به نگرانی‌ها درباره آنچه «رفتار ثبات‌ زدای ایران در منطقه» می‌خواند، نیز پرداختند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا