آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهروسیهعمومی

خشم کرملین از اقدامات اردوغان در سفر زلنسکی

اقدامات اخیر اردوغان در سفر زلنسکی به آنکارا خشم کرملین را برانگیخته و ممکن است سفر آتی پوتین به این کشور لغو شود

یک پیام کوتاه رئیس جمهور اوکراین در بازگشت از سفر استانبول، موجب اعتراض شدید روسیه شد.

زلنسکی در داخل هواپیما در کنار 5 فرمانده نظامی عکسی گرفت و آن را با چنین پیامی منتشر کرد: «ما از ترکیه به خانه بازمی گردیم و قهرمانان خود را با خود می آوریم».

این نظامیان، همان پنج فرمانده ای بودند که سال گذشته به مدت 3 ماه از شهر ماریوپل و کارخانه فولاد آزوفستال دفاع کردند. آنان بر اساس توافق و با میانجی گری اردوغان، پس از اسارت به دست نیروهای روسیه، به ترکیه فرستاده شدند و قرار شد تا پایان جنگ، در آنجا بمانند. اما اردوغان دیروز تصمیم گرفت این فرماندهان را با زلنسکی به خانه بفرستد. چنین شد که روسیه به اقدام اردوغان واکنش نشان داد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، ترکیه را به نقض توافق متهم کرده و اعلام کرد: «کسی به ما در این مورد اطلاع نداده است. طبق توافق، این افراد باید در ترکیه بمانند».

پسکوف، متلکی هم حواله آنکارا کرده و گفته است: «آنکارا به دلیل نشست ناتو که در هفته جاری برگزار می شود، می خواهد عواطف همبستگی خود را  نشان دهد. پیداست که فشار زیادی بر ترکیه وجود دارد».

اردوغان در حالی فرماندهان اسیر را به خانه فرستاده که قرار است در نشست سران ناتو در لیتوانی حضور پیدا کند و نزد متحدین ناتو، خودی نشان دهد و اعلام کند که او تا چه اندازه برای اعضای ناتو، مفید و سودمند است!

ضمن این که اردوغان یک طرح و نقشه راه جدید برای صلح روسیه و اوکراین ترسیم و اعلام کرده که قرار است ماه آتی میلادی، در کاخ خود، میزبان پوتین باشد. اما کارشناسان می گویند، ممکن است حواشی سفر زلنسکی، بر روابط ترکیه و روسیه، سایه بیندازد.

یکی دیگر از پیامدهای احتمالی اقدام اردوغان در آزادسازی 5 فرمانده اسیر اوکراینی، این است که ممکن است این اقدام، پوتین را عصبانی کند و او حاضر نشود که قرارداد موقت آزادسازی صادرات غلات از دریای سیاه به مدیترانه را تمدید کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا