آذربایجانترکیه

تلاش ترکیه برای نفوذ فرهنگی در جمهوری آذربایجان

سانه های خارجی از فعالیت دهها مدرسه متعلق به رهبر معنوی حزب حاکم ترکیه در جمهوری آذربایجان خبر دادند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ،  به نقل از سایت ارمنستانی”پانوراما” ، تعداد دوازده مدرسه متعلق به “فتح الله گولن” رهبر معنوی حزب حاکم ترکیه به رهبری “رجب طیب اردوغان” در جمهوری آذربایجان فعال است که دانش آموزان این مدارس می توانند بدون شرکت در آزمون ورودی در دانشگاه های ترکیه ادامه تحصیل دهند.

” گولن” که در ترکیه متهم به تلاش برای سرنگون کردن نظام لائیک این کشور بود در سال 1998 برای در امان ماندن از محکومیت راهی آمریکا شده و در آنجا زندگی می کند. وی یکی از قطب های رسانه ای ترکیه و دارای شرکت های عظیم مالی ،تجاری و صنعتی در ترکیه و سطح جهان است.

وی همچنین دارای شبکه وسیعی از موسسات و مدارس آموزشی در سطح جهان است که گفته می شود “رجب طیب اردوغان” نخست وزیر ترکیه و برخی چهره های سرشناس حزب حاکم ترکیه از شاگردان این مکتب فکری هستند.

شایان ذکر است بعد از روی کار آمدن اردوغان در ترکیه به دستور وی دانش آموزان مدارسی که در مدارس متعلق به فتح الله گولن تحصیل کرده اند می توانند بدون شرکت در آزمون ورودی دانشگاه ها در دانشگاه های این کشور ادامه تحصیل دهند.

بنا بر این گزارش برخی از کشورها مثل روسیه تاسیس مدارس توسط فتح الله گولن در کشورهایشان را به خاطر تربیت دانش آموزان افراطی و تندرو ممنوع کرده اند.

دولت روسیه معتقد است دانش آموزان این مدارس موجب توسعه افراطی گری و تروریسم در روسیه می شوند و مشغول جاسوسی اطلاعاتی به نفع ترکیه می شوند.

انتهای پیام

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا