آذربایجاناخبار

بیانیه روسای گروه مینسک امید آذربایجانی ها را نقش بر آب کرد

تصور دولت آذربایجان این است که ، صدور قطعنامه های شورای اروپا علیه ارمنستان و در حمایت از جمهوری آذربایجان ، می تواند روند گفتگوهای صلح قره باغ را در جهت منافع این کشور را تغییر دهد اما بیانیه روسای گروه مینسک، باکو را ناامید می کند

 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،ایگور پوپوف و پیر آندریو روسای آمریکایی ، روس و فرانسوی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا با انتشار بیانیه مشترکی در ارتباط با قطعنامه های ضد ارمنی مجمع پارلمانی شورای اروپا ، به این مجمع هشدار دادند . روسای گروه مینسک در بیانیه مشترک خود بار دیگر بر این نکته تاکید کردند که ، گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تنها الگو و مرجع برای حل مناقشه قره باغ است.

در این بیانیه آمده است: با توجه به در پیش بودن نشست مجمع پارلمانی شورای اروپا ، پیش بینی می کنیم که ، بررسی قطعنامه هایی پیرامون مناقشه قره باغ در دستور کار نشست آتی این شورا قرار داشته باشد . به همین دلیل ضروری است که ، به مجمع پارلمانی شورای اروپا و دیگر سازمان های منطقه ای و بین المللی این نکته را یادآور شویم که ، گروه مینسک همچنان تنها الگوی موجود برای مذاکرات صلح قره باغ است و نهادهای اروپایی می بایست از هر گونه اقدامی که موجب خدشه دار شدن اعتبار گروه مینسک شود و ادامه مذاکرات را پیچیده تر نماید، خودداری کنند.

نشست زمستانی مجمع پارلمانی شورای اروپا قرار است فردا ( دوشنبه – ۲۵ ژانویه ) آغاز به کار می کند و مقرر شده است که در نشست ۲۵ ژانویه ، دو قطعنامه ضد ارمنی از سوی اعضای مجمع پارلمانی شورای اروپا بررسی شوند . نخستین قطعنامه مربوط به ، ” تشدید خشونت ها در قره باغ کوهستانی و مناطق دیگر اشغال شده جمهوری آذربایجان ” است که توسط “رابرت والتر” نماینده انگلیس در مجمع پارلمانی شورای اروپا تهیه شده است.

دومین قطعنامه نیز پیرامون سد ” سرسنگی ” در قره باغ است و با عنوان ” محرومیت عمدی ساکنان مناطق مرزی جمهوری آذربایجان از آب ” که توسط ” میلیتسا مارکوویچ ” نماینده بوسنیایی این مجمع تدوین شده و قرار است در نشست روز ۲۵ ژانویه در جریان نشست ارائه شود . همچنین مقرر شده است که ، این دوقطعنامه در روز سه شنبه (۲۶ ژانویه) به رای گذاشته شود.

کارشناسان، انتشار بیانیه مشترک روسای گروه میانجیگر مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا را حاکی از تداوم حمایت های آمریکا ، روسیه و فرانسه از ارمنستان و ارامنه قره باغ کوهستانی می دانند . در واقع ، باید گفت : در پی فشارهای دولت الهام علی اف بر مجمع پارلمانی شورای اروپا درسال گذشته میلادی ، این مجمع از معدود دفعاتی است که مجبور به موضعگیری علیه ارمنستان شده است.

در حقیقت ، جمهوری آذربایجان از نظر حقوقی و قوانین شورای اروپا ، مجمع پارلمانی این شورا را موظف به رسیدگی به شکایت های کشاورزان آذری و حاکمیت باکو کرده است . تصور مقام های دولت الهام علی اف این است که ، صدور قطعنامه های شورای اروپا علیه ارمنستان و در حمایت از جمهوری آذربایجان ، می تواند روند گفتگوهای صلح قره باغ را در جهت منافع این کشور را تغییر دهد . با وجود این ، بیانیه مشترک روسای گروه مینسک این تصور مقام های آذری را خنثی کرده و امید رهبران باکو را ناامید کرده است.

در عین حال، کارشناسان می گویند، روسای گروه مینسک با صدور این بیانیه مشترک، در حقیقت، تلاش کرده اند بار دیگر انحصاری بودن راه های پایان دادن به مناقشه قره باغ کوهستانی را به دیگر دولت های منطقه و جهان یادآوری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا