آذربایجاناخبارایران

از تنش در مرزهای دو کشور تا حکم پانزده سال حبس برای تبعه ایرانی

محسن پاک آیین از تنش ایجاد شده در مرزهای دو کشور، ایرانی بازداشت و شکنجه شده در باکو، آخرین وضعیت مناسبات دو کشور و احتمال سفر روحانی به باکو سخن گفت.

محسن پاک آیین سفیر کشورمان در باکو در مصاحبه اختصاصی با روزنامه ینی مساوات جمهوری آذربایجان از تنش ایجاد شده در مرزهای دو کشور، ایرانی شکنجه شده در باکو، آخرین وضعیت مناسبات دو کشور و احتمال سفر روحانی به باکو سخن گفت.

پاک آیین در پاسخ سؤال خبرنگار مساوات در خصوص تنش‌های ایجاد شده در مرزهای دو کشور و توقف فعالیت گمرکات مرزی دو کشور، گفت:

بین ایران و جمهوری آذربایجان روابط دوستانه و نزدیکی وجود دارد و در مناسبات تهران – باکو هیچ تنشی وجود ندارد. اتفاق اخیر نیز که در مرزهای دو کشور رخ داد به سبب شلیک شدن سهوی گلوله تفنگ یک مرزبان بود و ما تمام تلاش خود را کردیم که مرزهای دو کشور حتی برای مدت کوتاهی بسته نشوند ولی به سبب جوسازی‌هایی که انجام شد مجبور شدیم مرزهای جلفا، پلدشت و به یله شورا را ببندیم.
وی افزود: هم اکنون تمامی مرزهای بین دو کشور باز هستند و میزان تبادل کالا در گمرکات و عبور خودروها و مردم پیاده بیشتر نیز شده است؛ ولی تنها مشکلی که ما با آن رو به رو هستیم این است که به دلیل فرسوده بودن پل منطقه مرزی جلفا ما عبور کامیون‌های با وزن بیش از 30 تن را از این مرز ممنوع کرده‌ایم.

سفیر کشورمان با اشاره به نشست مرزداری‌های جمهوری آذربایجان و ایران در باکو که هفته آینده برگزار خواهد شد گفت: در منطقه مرزی جلفا پل جدیدی ساخته شده است و آماده بهره برداری است که در نشست مرزداری‌های جمهوری آذربایجان و ایران، توافق نامه مربوط به بهره برداری از این پل نیز بین مسئولین دو کشور به امضا خواهد رسید و پس از آن عبور کامیون‌های با میزان بار بیشتر ممکن خواهد شد. پاک آیین با انتقاد از دخالت اداره مهاجرت جمهوری آذربایجان در امور مربوط به مرزداری‌های دو کشور؛ تأثیر این اقدام را بر روابط بین دو کشور منفی ارزیابی کرد.

سفیر کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگار مساوات در خصوص ایرانی بازداشت شده در باکو گفت: متأسفانه اخیراً بدون حضور وکیل بهرام فیض و نماینده سفارت ایران در دادگاه حکم حبس پانزده ساله برای این تبعه ایرانی صادر شده است.وی با اشاره به اتهام مطرح شده علیه این تبعه کشورمان گفت:

سفارت اسرائیل در باکو همیشه با تدابیر شدید امنیتی محافظت می‌شود و من فکر نمی‌کنم کسی بتواند مقابل این سفارتخانه اقدامی تروریستی انجام دهد ولی بازداشت اتباع ایرانی در جمهوری آذربایجان به جرم تلاش برای انجام اقدامات تروریستی در مقابل سفارت اسرائیل در این کشور به نوعی عادت برای پلیس باکو تبدیل شده است.پاک آیین ادامه داد: آقای بهرام فیض در نامه‌ای که برای من نوشته بود، اتهامات مطرح شده علیه خود را تکذیب کرده بود؛ ما نیز در خواست کرده‌ایم که در دادگاه تجدید نظر بهرام فیض نماینده سفارت ایران نیز حضور داشته باشد.سفیر کشورمان همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه ینی مساوات درباره سفر حسن روحانی به جمهوری آذربایجان گفت: تاکنون اطلاعاتی در مورد سفر رئیس جمهور ایران به جمهوری آذربایجان دریافت نکرده‌ام ولی به سبب همسایگی دو کشور احتمال چنین سفری را نیز رد نمی‌کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا