آذربایجاناخبارروسیهعمومی

تحلیلگر انستیتو اقتصاد آکادمی علوم روسیه: تحریم های آمریکا به سلطه دلار پایان می دهد

تحلیلگر انستیتو اقتصاد آکادمی علوم روسیه گفت: سیاست تحریم آمریکا علیه کشورهای دیگر همچون روسیه، ایران و چین باعث پایان سلطه دلار آمریکا بر جهان می شود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز«الکساندر کاراوایف» مولف دهها اثر و مقاله علمی در عرصه های اقتصادی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکثر کشورهای جهان از دلار آمریکا بخاطر بی اعتمادی به سیاست های اقتصادی دولت ترامپ دلسرد شده اند.
کاراوایف یادآوری کرد: کشورهای بزرگ جهان همچون روسیه و چین سیاست کنار گذاشتن دلار از معاملات مالی و اقتصادی خود را به اجرا در آورده اند.
تحلیلگر انستیتو اقتصاد آکادمی علوم روسیه تصریح کرد: آمریکا تحریم های یکجانبه علیه برخی کشورها ازجمله روسیه و ایران وضع کرده که خارج از چارچوب شورای امنیت است.
وی افزود: این تدابیر کاملا غیرقانونی است و واشنگتن به عنوان بزرگترین ناقض قوانین بین المللی شناخته شده است چرا که سیاست های این کشور به دلیل پیامدهایی که برای دیگر کشورها دارد باعث نگرانی همگان شده است.
کاراوایف خاطرنشان کرد: جنگ تجاری فقط علیه چین اجرا نشده و در واقع اتحادیه اروپا، روسیه و ایران را هم در بر می گیرد.
به گفته وی، مساله اصلی این است فقط کشورهایی که هدف اقدامات قرار گرفته اند خسارت ندیده اند بلکه پیامدهای این مساله بسیاری از کشورها را شامل شده است.
تحلیلگر انستیتو اقتصاد آکادمی علوم روسیه معتقد است: قدرت های بزرگ جهان از جمله روسیه برای جلوگیری از پیامدهای مخرب تحریم ها، دلار آمریکا را از سیستم معاملات خود حذف می کنند.
وی افزود: تا چند سال پیش هیچکس حتی تصور نمی کرد دلار به این سرعت و وسعت از سیستم مالی کشورهای بزرگ کنار گذاشته شود اما آمریکا با اقدامات خود این روند را شروع و به آن سرعت بخشید.
کاراوایف پیش بینی کرد با ادامه وضع کنونی، دلار آمریکا تا پنج سال دیگر موقعیت خود را به عنوان ارز معتبر جهانی ازدست بدهد چرا که شرایط هر روز برای تحقق این امر فراهم تر می شود.
وی خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از کشورها از ابتکار روسیه برای حذف دلار استقبال کرده اند بنابراین انتظار می رود کشورهای عضو اتحادیه اروپا با یورو با روسیه معامله کنند.
تحلیلگر انستیتو اقتصاد آکادمی علوم روسیه اظهار داشت: روسیه با هند، ترکیه و چین نیز با ارزهای ملی معامله می کند و چنین طرحی در روابط مالی ایران و روسیه نیز اجرا خواهد شد و در آن صورت مشکلات بانکی بین دو کشور کمتر می شود.
وی افزود: در واقع اقدامات آمریکا علیه برخی کشورهای مخالف سیاست های خود به زیان بزرگ برای این کشور تبدیل می شود و عصر ثروت اندوزی واشنگتن با استفاده از منابع و ثروت های کشورهای دیگر بسر می آید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا