آذربایجاناخبارایرانعمومیگرجستان

تجلیل از ایران شناس مطرح گرجستانی

مراسم تجلیل از  پروفسور نمادی بارتایا، ایرانشناس برجسته گرجستان در شهر مارتویلی این کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در این  مراسم جمعی از اساتید دانشگاه، معلمان و دانش آموزان مدارس شهر مارتویلی، محل زادگاه این ایران شناس معروف گرجستان و حمید مصطفوی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این کشور  و عباس جاهد حاه، استاد اعزامی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری اطلاعات ایران حضور داشتند.

حاضران در سالن  اجتماعات مدرسه لخاایندراوو، شهرمارتویلی از مقام و جایگاه علمی و فرهنگی  پروفسور بارتایا گفتند و تعدادی از شاعران در وصف ایشان شعرخوانی و دانش آموزان برنامه های فرهنگی اجرا کردند.

مصطفوی رایزن فرهنگی کشورمان در این مراسم به نقش موثر ایرانشناسان و دانشگاهیان گرجی در برقراری و تحکیم این روابط فرهنگی و ادبی دو کشور ایران و گرجستان اشاره کرد و گفت: استاد بارتایا از ایرانشناسان برجسته و از چهره های فاضل و فرهیخته زبان و ادبیات فارسی و گرجی بوده که نقش ویژه ای در توسعه علم ، فرهنگ و ادب دو کشور ایفا کرده است.

وی افزود: نام و یاد وی  چون تمامی کسانی که به فرهنگ و ادبیات دو کشور خدمت کرده اند، ماندگار و به نکویی یاد می شود.

رایزن فرهنگی کشورمان به جایگاه چهره های ماندگار و موفق در فرهنگ و تاریخ هرکشور اشاره کرد و ادامه داد که در هرمقطع زمانی، این مفاخرباتوجه به پایبند بودن به اصالت ملیتی خود گام های بسیار بلندی درمسیر رشد و تعالی کشور خود و توسعه روابط فرهنگی بین المللی برداشته و در انتقال تجربیات و دانسته های خود به نسل های آینده سر بلند بوده و نام خود را در فهرست «ماندگارها» جاودانه کرده اند.

مصطفوی همچنین به آثار تالیفی و ترجمه استاد بارتایا به عنوان یک ایرانشناس گرجی موفق و تاثیرگذار اشاره کرد و توضیح داد، گسترش آموزش زبان فارسی، مطالعات ایرانشناسی در دانشگاه های گرجستان و ترجمه متون ادبیات کلاسیک و معاصر ایران به زبان گرجی از مهمترین فعالیت ماندگار و تأثیرگذار این ایرانشناس در مبادلات فرهنگی و ادبی دو کشور به شمار می رود.

پرفسور نمادی بارتایا اکنون استاد دانشگاه و رئیس کرسی ایران شناسی دانشگاه آکاکی تسرتلی، شهر کوتایسی بوده و سالیان متمادی رئیس کرسی ایران شناسی دانشگاه دولتی تفلیس بوده است.

در این مراسم همچنین  از تعدادی از کتاب های پرفسور بارتایا  که با حمایت رایزنی فرهنگی در طول ۱۰ سال گذشته چاپ شده  به کتابخانه مدرسه «لخاایندراوو» اهدا شد.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا