آذربایجان

روز مهم در تعیین سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان

23 آگوست پس از چند روز بالاخره مدعیان عرصه انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان وارد صحنه شدند و شورای ملی احزاب دموکراسی خواه تکلیف خود را مشخص کرد.

کمیته مرکزی انتخابات از تسلیم شدن اسناد مربوط به کاندیداتوری رستم ابراهیم بی اف به این کمیته خبر داد. حرکت “اتحاد خلق به نام وطن” کاندیداتوری مهربان علی اوا را پیشنهاد کرد. شورای ملی پس از مدت ها بلاتکلیفی نامزد احتیاط خود را تعیین کرد.

انتخاب نامزد احتیاط شورای ملی
شورای ملی احزاب مخالف جمهوری آذربایجان دیروز بالاخره پس از گذشت بیش از یک ماه از بلاتکلیفی، جمیل حسنلی را به عنوان نامزد جایگزین رستم ابراهیم بی اف در صورت پذیرفته نشدن کاندیداتوری وی انتخاب کرد.

شورای ملی در حالی این تصمیم را اتخاذ کرد که بیش از دو ماه است که روند تغییر تابعیت نامزد واحد این شورا، رستم ابراهیم بی اف، از روسی به آذربایجانی به شکلی نا امید کننده به طول انجامیده است و اکنون که بیش از یک ماه از مدت مقرر برای ثبت تغییر تابعیت وی می گذرد هنوز این مسئله حل نشده باقی مانده است.
شورای ملی نیز که رعایت جانب احتیاط را ضروری می دید بالاخره پس از جلسات متعدد دیروز جمیل حسنلی را به عنوان نامزد احتیاط معرفی کرد و قرار است امروز اسناد مربوط به کاندیداتوری وی به کمیته مرکزی انتخابات تقدیم شود. در جلسه دیروز شورای ملی 74 نفر عضو حاضر72 نفر به جمیل حسنلی رأی موافق دادند تا وی به عنوان نامزد واحد دوم انتخاب شود.
جمیل حسنلی پس از این رأی گیری در سخنانی کوتاه گفت: راهمان از نگاه تاریخی راه رسولزاده و از نگاه امروزی راه ائلچی بی است.
وی با تشکر از رأی موافق افرادی که هر یک خود پتانسیل انتخاب شدن به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری را دارند گفت: در جمهوری آذربایجان رژیمی مجرم بر سرکار است. ما باید با تمام توان خود مردم را به رأس حاکمیت برگردانیم و ما این کار را خواهیم کرد.

جمیل حسنلی
جمیل حسنلی 15 ژانویه 1952 در روستای آقالی از منطقه بیله سوار به دنیا آمد. در دانشگاه دولتی آذربایجان در رشته تاریخ تحصیل کرد و در 1994 دکترای خود را در رشته تاریخ از دانشگاه دولتی باکو گرفت و به عنوان استاد در همین دانشگاه مشغول پژوهش تدریس شد. او به زبان روسی و انگلیسی مسلط است.

حسنلی در سال های 2000 تا 2010 نماینده مجلس ملی آذربایجان بود؛وی متأهل است و سه فرزند دارد.

مسأله حاکمیت به آسانی کتاب نوشتن نیست
پروفسور جمیل حسنلی در جلسه شورای ملی گفت: تاریخ چون درس عبرتی در مقابل شورای ملی قرار گرفته است؛ من به خاطر رستم ابراهیم بی اف به شورای ملی آمده ام و معتقدم ابراهیم بی اف فردی نمونه در بین روشنفکران آذربایجانی است ولی من بیش از وی در مبارزات شرکت کرده ام؛ مسأله حاکمیت به آسانی کتاب نوشتن نیست و با مشکلات زیادی همراه است. با در خواست ابراهیم بی اف و دوستانم تصمیم گرفته ام این مسئولیت سنگین را به دوش بکشم.

پیام رستم ابراهیم بی اف نیز در این جلسه قرائت شد
در پیام ابراهیم بی اف به شورای ملی آمده بود: “نامزد احتیاط باید فردی صادق به اصول دموکراسی، عاقل و وطن دوست باشد و این ویژگی ها همه در پروفسور جمیل حسنلی وجود دارند.”

تقدیم اسناد مربوط به کاندیداتوری رستم ابراهیم بی اف
رئیس کمیته مرکزی انتخابات جمهوری آذربایجان مظاهر پناه اف، در اجلاس اخیر این کمیته از رسیدن اسناد مربوط به کاندیداتوری رستم ابراهیم بی اف به دست این شورا خبر داد؛ این کمیته اعلام کرده است در روز های آتی نتایج اولیه بررسی صلاحیت رستم ابراهیم بی اف اعلام خواهد شد.

مراحل پذیرش کاندیداتوری نام نوشته ها به این ترتیب است که ابتدا نام نوشتگان اسناد مربوطه را به کمیته مرکزی انتخابات تقدیم می کنند و این کمیته پس از بررسی های اولیه که قانونا پنج روز زمان می برد  نتیجه صلاحیت یا عدم صلاحیت اولیه نام نوشته را اعلام می کند، در صورت احراز صلاحیت اولیه برگه های مربوط به جمع آوری امضا به نام نوشاه داده می شود که وی باید از 125 منطقه جمهوری آذربایجان از افراد بالای 18 سال 45 هزار امضا جمع آوری کند؛ پس از تقدیم امضا های جمع آوری شده به کمیته مرکزی انتخابات بررسی نهایی صلاحیت ها انجام می شود و پس از اعلام صلاحیت نام نوشته در این مرحله وی رسما کاندیدای ریاست جمهوری محسوب می شود.

پیشنهاد کاندیداتوری مهربان علی اوا
حرکت ” اتحاد خلق به نام وطن” کاندیداتوری مهربان علی اوا، همسر رئیس جمهور کنونی آذربایجان را پیشنهاد کرد.
در بیانیه این تشکیلات آمده است: این تشکیلات در لیاقت افرادی که تاکنون به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری مطرح شده اند تردید دارد؛ از این جهت است که کاندیداتوری مهربان علی اوا را در انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان لازم و ضروری می دانیم. بر اساس نظر سنجی های انجام شده مهربان علی اوا از نفوذ زیادی در بین مردم آذربایجان برخوردار است و ما معتقدیم او می تواند تمامی مشکلات کشور را حل کند.
در این بیانیه همچنین آمده است: به نام آینده خلق و وطن از کاندیداتوری مهربان علی اوا حمایت می کنیم و حاضر هستیم تمام توان و امکانات خود را این را به کار ببندیم.

حرکت ” اتحاد خلق به نام وطن” در ژوئن سال جاری میلادی توسط جمعیت ” توبه” و به ریاست اجماع دینی ” امام حسین” حاجی عبدال تأسیس شده است؛ در این تشکیلات علاوه به جمعیت ” توبه”، “خیزش باکو” و “فهم پیشرفت آذربایجان” اشتراک دارند.
لازم به یادآوری است، قبلا کاندیداتوری مهربان علی اوا توسط حزب دنیای آذربایجان دموکراتیک نیز پیشنهاد شده بود ولی خود مهربان علی اوا تاکنون هیچ ابراز نظری در این ارتباط انجام نداده است.

منبع: آناج 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا