آذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

چهل و نهمین اجلاس تعیین رژیم حقوقی خزر در «عشق‌آباد» برگزار می‌شود

چهل و نهمین اجلاس گروه کاری تعیین رژیم حقوقی دریای خزر در سطح وزرای امور خارجه ۵ کشور ساحلی اول و دوم ژوئن در «عشق‌آباد» برگزار می‌شود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از مارین تایمز، چهل و نهمین اجلاس گروه کاری تعیین رژیم حقوقی دریای خزر در سطح وزرای امور خارجه ۵ کشور ساحلی دریای خزر در اول و دوم ژوئن مصادف با ۱۱ و ۱۲ خرداد در «عشق‌آباد» برگزار می‌شود.

در این اجلاس ابعاد مختلف پیش نویس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر و مسأله شیلات، دریانوردی، تعیین خطوط مربوط به بستر و زیر بستر، مسائل نظامی و امنیتی از جمله حوادث غیر مترقبه، حفاظت از محیط زیست، موضوع‌های اقتصادی و بنادر آزاد برای همکاری کشورهای ساحلی با حضور معاونان و نمایندگان ۵ کشور ساحلی ایران، آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

«ابراهیم رحیم پور» معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه به عنوان نماینده ویژه این کشور در این اجلاس حضور پیدا می‌کند.

چهل و هشتمین اجلاس گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر بهمن ماه سال ۹۵ در شهر «باکو» پایتخت کشور آذربایجان برگزار شد.

دریای خزر، دریای مازندران یا دریای کاسپین، پهنه‌ای آبی است که از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری‌های ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود.

از زمان فروپاشی اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱، دریای خزر به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز اهمیت استراتژیک ویژه‌ای یافته است.

دریای خزر دارای یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر طول و بین ۲۲۰ تا ۵۵۰ کیلومتر پهنا و ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر محیط است که از این مقدار ۶۵۷ کیلومتر ساحل متعلق به ایران است.

از این وسعت ۱۹۰۰ کیلومتر به قزاقستان، ۸۲۰ کیلومتر به آذربایجان و ۳۲۲۰ کیلومتر باقیمانده به روسیه و ترکمنستان تعلق دارد.

رژیم حقوقی دریای خزر بیش از ۲۴ سال است که میان ۵ کشور ساحلی دریا خزر در حال بررسی است و این پرونده با سابقه ۲۴ سال هنوز هم باز است.

اولین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در سال ۲۰۰۱ میلادی در عشق‏‌آباد، دومین اجلاس در اکتبر سال ۲۰۰۷ میلادی در «تهران»، سومین اجلاس نیز در ۲۰۱۰ میلادی در باکو پایتخت کشور آذربایجان و اجلاس چهارم سران خزر در سال ۲۰۱۴ میلادی در «آستاراخان» روسیه برگزار شد.

قرار است اجلاس آتی در سال جاری میلادی در شهر «آستانه» قزاقستان برگزار شود و برخی اسناد که پیش نویس آنها طی چند سال مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته به امضاء سران و مقامات عالی رتبه ۵ کشور ساحلی دریای خزر برسند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا