آذربایجاناخبارعمومی

بزرگترین کنیسه قفقاز و غرب آسیا در دومین کشور شیعه جهان!!!

­شبکه تلویزیونی ” رئال تی وی” جمهوری آذربایجان در گزارشی از کنیسه یهودیان در باکو گفت هم اکنون هفت کنیسه در جمهوری آذربایجان فعالیت دارد و کنیسه یهودیان کوهستانی در باکو ، بزرگترین کنیسه در منطقه قفقاز و نخستین کنیسه ساخته شده در غرب آسیا طی ۶۰ الی ۸۰ سال گذشته است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز“رئال تی وی” افزود : ” دو کنیسه در باکو و پنج کنیسه نیز در شهرستان های قُبا و اوغوز فعالیت دارند. در جمهوری آذربایجان ، یهودیان اساسا در باکو ، سومقائیت ، قُبا و اوغوز سکونت دارند. سه جمعیت ” یهودیان کوهستانی” ، ” یهودیان اشکنازی” و ” یهودیان گرجی” ، نمایندگی یهودیان را در جمهوری آذربایجان به عهده دارند. ”
رئال تی وی در باره کنیسه یهودیان کوهستانی در مجاورت ” پارک زمستانی ” در مرکز باکو گفت : ” این کنیسه بخاطر زیبایی اش با سایر کنیسه ها تفاوت دارد. اما، تفاوتش فقط به خاطر زیبایی این کنیسه نیست. این کنیسه متعلق به یهودیان کوهستانی در سال ۲۰۱۱ با بودجه ای که براساس فرمان الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان اختصاص یافت، ساخته شد. این کنیسه بخاطر وسعتش ، با سایر کنیسه ها در کل منطقه قفقاز تفاوت دارد.در این مکان قبل از سال ۲۰۱۱، بنای قدیمی اختصاص یافته برای یهودیان در زمان شوروی وجود داشت. ”
میلیخ یئودایوف، رییس جمعیت یهودیان کوهستانی جمهوری آذربایجان گفت : ” بیش از ۲۰ قرن است که یهودیان در آذربایجان سکنی گزیده اند. باور کنید که طی این قرن ها ، نه در میان ملت آذربایجان و نه در میان یهودیان، کوچکترین سوء تفاهمی روی نداده است. ”
گزارشگر رئال تی وی افزود : ” در سال ۲۰۱۶ ، الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان از میلیخ یئودایوف ، رییس جمعیت یهودیان کوهستانی با اعطای نشان دولتی ” شهرت”، تجلیل کرد. میلیخ یئودایوف در مصاحبه با رئال تی وی ، رفتار با پیروان ادیان و اقوام در ( جمهوری) آذربایجان را چنان صمیمانه تشریح کرد که مایه افتخارم به دولت و کشورم شد. ”
میلیخ یئودایوف در این مصاحبه گفت : ” باید عشق را از ماهی آموخت که با جدا شدن از آب، جان می بازد. اگر ماهی را از آب جدا کنی، گویی او را از جانش جدا کرده ای. جدا کردن ما یهودیان از (جمهوری) آذربایجان نیز امکان پذیر نیست. یهودی آذربایجانی صرف نظر از اینکه در کدام کشور زندگی می کند، فقط برای آذربایجان دلتنگ می شود. “

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا