آذربایجاناخبارایرانترکیه

تحلیل رسانه ها و کارشناسان آذری و ترک از حادثه تروریستی تهران

در ساعات اولیه‌ی حوادث تهران همانطور که پیش بینی می‌شد موضع گیری و تحلیل خاصی در کار نبود و فقط اخبار بروز رسانی می‌شد اما امروز اکثر خبرگزاری‌ها به تحلیل موضوع پرداخته‌اند و بعضا تحلیل‌های رنگارنگی ارائه کردند!
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آناج، حوادث تروریستی تهران آن‌قدر مهم بود که تقریبا هیچ‌یک از خبرگزاری‌های جمهوری آذربایجان نتوانستند به راحتی از کنار آن عبور کنند. خبرگزاری دولتی آپا، ترند، آخار و اخو و سایت مساوات از جمله‌ی مهمترین منابع خبری جمهوری آذربایجان بودند که از همان ساعات ابتدایی اعلام خبر به انعکاس گسترده آن پرداختند.
در ساعات اولیه‌ی حوادث تهران همانطور که پیش بینی می‌شد موضع گیری و تحلیل خاصی در کار نبود و فقط اخبار بروز رسانی می‌شد اما امروز اکثر خبرگزاری‌ها به تحلیل موضوع پرداخته‌اند.
برخی خبرگزاری‌ها با پوشش فرمایشات روز گذشته مقام معظم رهبری نسبت به موضع‌گیری ایشان و کوچک خواندن حوادث تهران، ابراز تعجب کردند و از آرامش و در عین حال صلابت سخنان مقام معظم رهبری گفتند.
جهت گیری کلی اغلب تحلیل‌ها حاکی از آن است که دولت ایران بی‌تقصیر در این اتفاقات نیست و برخی هم گفته‌اند احتمالا گروه‌های مخالف دولت در این حوادث دست داشته‌اند!

یک تسویه حساب داخلی
“قابیل حسینلی” کارشناس سیاسی آذربایجانی در مصاحبه با سایت خبری آخار گفته است: “این حمله را می‌توان به عنوان تسویه حساب داخلی کشور ارزیابی نمود. ممکن است این حمله کار محافظه کاران افراطی شده باشد. زیرا، آنها با سیاست “روحانی” مخالف هستند. به خاطر اینکه این حمله همزمان با شروع عملیات رقه صورت گرفته است، می‌توان گفت که سرویس‌های ویژه کشورهای خارجی نیز نقشی در این مساله دارند. ممکن است اقدامات ضد آمریکایی نیروهای “سپاه” در عملیات رقه باعث نارضایتی واشنگتن شده است. زیرا، گروه ویژه “حشد شعبی” در عملیات رقه به صورت آشکار با آمریکا مبارزه می‌کند”
گرفتن انگشت اتهام به سوی جناح‌های مخالف دولت از جمله تحلیل‌های سلطنت طلبان می‌باشد که به‌صورت گسترده در فضای مجازی منتشر کرده‌اند و برخی نظیر قابیل حسینلی نیز که یک شخصیت ضد ایرانی در جمهوری آذربایجان است از همین دست تحلیل‌ها ارائه کرده است.
سه ردپای حمله به پارلمان ایران
علیرغم اینکه روز حادثه رسانه‌های منتسب به داعش رسما مسئولیت حملات تهران را بر عهده گرفتند اما ظاهرا این اخبار به گوش رسانه‌های ترکیه و آذربایجان نرسیده بود و همچنان از گمانه زنی‌ها در این مورد نوشته‌اند.
سایت خبری ینی چاغ ترکیه که غالبا مواضع ضد ایرانی دارد در مصاحبه با “صدر الدین سلطان” کارشناس سیاسی آذربایجانی نوشته است: “آخرین درگیری‌های مسلحانه در ایران به نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور وابسته نیست. به احتمال زیاد، گروهی مانند داعش که در سوریه از ایران ضربه می‌بیند، این اقدامات را انجام داد. همچنین ممکن است این اقدام تروریستی توسط یکی از سازمان‌های مورد حمایت عربستان انجام گرفته باشد.

سایت ینی چاغ در ادامه سعی می‌کند تا موضوع حوادث تهران را به موضوعات داخلی گره بزند و وقوع حوادث را توسط دولت و برای جلوگیری از شکل گیری اعتراضات تفسیر کند. این سایت در توضیح سومین ردپای حمله به مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سال‌های قبل هم این اتفاقات توسط دولت ایران انجام گرفته، می‌نویسد: “ممکن است مانند سال های قبل این حادثه توسط خود دولت ایران انجام گرفته است. زمانی که اوضاع در داخل کشور وخیم تر می‌شود، دولت برای جلوگیری از اعتراض مردم چنین اقداماتی انجام می‌دهد! ” این سایت در پایان نیز اشاره‌ای به عملیات‌های منافقین در ایران داشته و می‌نویسد شاید این سازمان هم در حوادث تهران بی تقصیر نباشند.
تغییر سیاست ایران غیر ممکن است
سایت خبری تلگراف اما با انتخاب زرتشت علیزاده که یک فعال طرفدار ایران به شمار می‌رود در واقع سعی کرده است تا جهت گیری منطقی‌تری در این خصوص داشته باشد.
زرتشت علی زاده کارشناس سیاسی آذربایجانی در مصاحبه با این سایت با اشاره به اینکه برای انجام این کار یک شبکه جاسوسی قوی در داخل ایران به کار گرفته شده است، می‌گوید: “برخی محافل با انجام اقدام تروریستی در تهران تلاش می‌کنند دولت و مردم ایران را بترساندند و ثبات این کشور را تخریب کنند. آنها فکر می‌کنند که با این اقدامات می‌توانند دولت ایران را به تغییر سیاست خود وادار کنند. ولی، نمی‌فهمند که این غیر ممکن است.”
عربستان بی‌تقصیر است/ ایران اعدام‌ها را زیاد خواهد کرد
الخان شاهین اغلو کارشناس مسایل سیاسی در خصوص حوادث تروریستی اتفاق افتاده در تهران با انکار نقش عربستان سعودی می‌گوید: “من مخالف جستجوی رد پای عربستان سعودی در حوادث تروریستی پارلمان ایران و زیارتگاه امام خمینی هستم. دست داشتن عربستان سعودی در این حادثه به نفع ریاض نمی‌باشد. از مدت زمان پیش همه می‌دانستند که داعش قصد ورود به ایران را داشته و قبلا نیز شاهد اینگونه حوادث تروریستی در روسیه و ترکیه بوده‌ایم.”

این کارشناس آذری که اغلب موضع گیری‌های عجیب و غریبی هم در کارنامه‌ی خود دارد در ادامه ی همان خط خبری که ریشه‌ی حوادث تهران را داخلی می‌داند، دو راه کار برای ایران متصور شده و می‌گوید: “هم اکنون ایران در مقابل خود دو راه دارد. راه اول این است که امنیت داخلی خود را افزایش داده و در سوریه و عراق برای مبارزه با داعش تلاش بیشتری انجام دهد. راه دوم آن است که فشار خود بر مخالفان داخلی خود را با اتهام حمایت از “تروریسم” افزایش داده و تعداد اعدام‌ها را زیاد کند. این هم برای آینده ایران خوب نخواهد بود. “

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا