اخبارایرانترکیهعمومی

برگزاری نشست «ایران در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی؛ دستاوردها و چالش‌ها» در آنکارا

نشست «ایران در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی؛ دستاوردها و چالش‌ها» با حضور نخبگان علمی،‌ فرهنگی، دانشجویان و کارشناسان و اساتید در سالن کنفرانس دانشگاه ییلدریم بایزید آنکارا پایتخت ترکیه برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آناتولی، نشست یک روزه تحت عنوان «ایران در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی؛ دستاوردها و چالش‌ها» به همت مرکز مطالعات ایرانی آنکارا موسوم به «ایرام» با حضور نخبگان علمی،‌ فرهنگی، دانشجویان و سخنرانی‌های کارشناسان و اساتید در سالن کنفرانس دانشگاه ییلدریم بایزید آنکارا پایتخت ترکیه برگزار شد.
مراد ارسلان، اقتصاددان و استاد دانشگاه بایزید ترکیه طی سخنانی در این نشست اظهار داشت: ایران شبیه یک خودرو با برند فِراری است که پشت خود یک گاوآهن کشاورزی نصب کرده و می‌کوشد حرکت کند. این کشور از یک طرف می‌تواند از امتیازات و امکانات چنین خودروی گران قیمتی استفاده کند، اما از طرفی دیگر به دلیل محدودیت حرکت و نیز مسائل متعدد داخلی و خارجی فاقد بهره برداری از این امکانات رفاهی خودرو است. بنابراین خودروی فراری که می باید در جاده ها با سرعت حرکت می کرد، اکنون به علت سنگینی گاوآهن کشاورزی که به پشت خود بسته قادر به حرکت مناسب نیست.
وی با بیان این که در مبحث اقتصاد و همچنین در اقتصاد ایران دو نوع ریسک وجود دارد، افزود: ریسک سیستماتیک و ریسک دوم نیز غیر سیستماتیک است. ریسک نوع اول ناشی از مسائل درونی و ساختاری خود ایران است و ریسک دوم نیز ناشی از عوامل خارجی و دیگران است.
« به عنوان مثال تحریم‌ها موضوعی است که عوامل خارجی به دلیل سیاست‌های انقلابی و سیاسی ایران به این کشور تحمیل کرده و این در حالی است که ایران دارای منابع غنی زیر زمینی، نفت و گاز و ظرفیت های بسیار بالای اقتصادی است.»
این استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: کشور ایران به رغم دارا بودن این فاکتورهای بسیار مهم با مسایلی همچون عوارض جنگ ایران و عراق، افزایش سریع جمعیت در دهه ۹۰، کاهش جمعیت روستایی و افزایش شدید جمعیت شهری، بالا رفتن میانگین سنی جمعیت، بیکاری بالای جوانان و تحصیل کردگان، مشکلات وسیع زیست محیطی، سرمایه گذاری های غیرموثر، ضعف منابع انسانی، تشدید تحریم ها و وابستگی شدید به صنعت نفت روبه رو است و این مشکلات سبب شده تا درآمد سرانه ملی در ایران بسیار کاهش یابد.
«گلریز شن » استاد روابط بین الملل ترکیه نیز در این نشست در خصوص روابط ایران و ایالات متحده بعد از انقلاب ایران گفت: بعد از انقلاب مخالفت با واشنگتن قسمتی از سیاست های تهران شد. پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، جورج بوش، رئیس جمهوری آمریکا، ایران را به عنوان محور شرارت معرفی کرد.
وی خاطر نشان کرد: «دوران باراک اوباما روابط نسبتا آرامتری بین دو کشور وجود داشت. امروزه و بعد از روی کار آمدن ترامپ روابط دو کشور به پایین ترین سطح خود رسیده است.
وی افزود: واشنگتن سیاستی را برای تحریک مخالفان رژیم تهران دنبال می کند و این امر می تواند به تقویت محافظه کاران و تسلط سیاست‌های امنیتی بیشتر در این کشور منجر شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا