آذربایجاناخبارایران

آغاز مرحله نوینی در روابط ایران و جمهوری آذربایجان

شاهین مصطفی یف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان ضمن حضور در برنامه هفتگی «حسابات» شبکه تلویزیونی «آینس» به سوالات میر شاهین مجری این برنامه پاسخ داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از شبکه تلویزیونی آینس، وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان در این برنامه با ارایه گزارش مفصلی در باره روابط اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان پس از لغو تحریم ها، اسناد منعقده در جریان سفر الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان به ایران، کریدور حمل و نقل بین المللی «شمال ـ جنوب» و پروژه های «شاه دنیز ـ 2» و کریدور گازی جنوب، گفته است: در دو سال اخیر مرحله جدیدی در روابط ایران و جمهوری آذربایجان آغاز شده است.

 

شاهین مصطفی یف با اشاره به حوزه های اولویت دار در روابط ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: روابط ایران و جمهوری آذربایجان در سطح بالایی است و این روابط به سطح همکاری راهبردی ارتقا یافته است. رییس جمهور توجه حساسی نسبت به  روابط با ایران دارد.

وی سفر رییس جمهور آذربایجان به ایران را یک سفر تاریخی خواند و گفت: 12 سند همکاری در جریان دیدار روسای جمهور دو کشور امضا شد و این اسناد اهمیت راهبردی دارد.

وی با اشاره به اهمیت طرح کریدور حمل و نقل «شمال ـ جنوب» گفت: در جریان این سفر دو توافقنامه مهمی در این زمینه امضا شد که عبارتند از چارچوب توافق در خصوص اتصال راه آهن های دو کشور و قرارداد احداث پل ریلی به روی رودخانه آستاراچای میان راه آهن های دو کشور، بر اساس این اسناد، ساخت 8.3 کیلومتر خط آهن باقی مانده تا رودخانه آستاراچای، احداث مشترک پل مزبور و ترمینالهای باری تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد.

 

وی امضای موافقتنامه تکمیل ساخت نیروگاه آبی «خدآفرین و قیزقلعه سی» بین دو کشور را فوق العاده حائز اهمیت خوانده و گفت: در این موافقتنامه اصول احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و ضرورت احیای تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان مطابق قطعنامه های سازمان ملل مورد تاکید قرار گرفته است. در عین حال، این سند امکان دسترسی جمهوری آذربایجان به مناطق اشغال شده و فعالیت اقتصادی در آن مناطق را فراهم خواهد آورد. همچنین این سند هر گونه حقوق نیروهای اشغالگر بر این مناطق را  کاملا مستثنی می سازد. 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا