اخبارروسیه

کارشناس مسلمان روسیه: عربستان با اعدام آیت الله نمر مرتکب اشتباه شد

«محمد امین ماجومدر» رئیس فدراسیون مهاجران روسیه گفت: دولت عربستان سعودی با اعدام آیت الله شیخ «نمر باقر النمر» روحانی سرشناس عربستان، مرتکب اشتباه بزرگی شد

 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، ماجومدر امروز (شنبه) در مصاحبه در مسکو افزود: عربستان سعودی به عنوان یک کشور اسلامی حق ندارد یک روحانی مسلمان را به قتل برساند و چنین رفتاری پسندیده یک دولت اسلامی نیست.اعدام آیت الله نمر بدون تردید جایگاه عربستان سعودی را در میان کشورهای اسلامی متزلزل می کند.
کارشناس مسلمان روس اظهار کرد: بدون شک به شهادت رساندن یک روحانی برجسته در جامعه عربستان پیامدهای سنگینی برای ریاض به همراه خواهد داشت و ساکنان شیعه مذهب و حتی افراد با وجدان غیرشیعی نیز از این اقدام شنیع ضداسلامی منزجر هستند و ممکن است اعتراض کنند.
وی افزود: در هیچ کشور اسلامی این گونه روحانیون را سرکوب نمی کنند و رفتار مقام های سعودی نشانگر پایبند نبودن آنها به ارزش های اسلامی است. پیامبر اسلام (ص) و قرآن کریم دولتمردان مسلمان و جامعه اسلامی را به احترام و عزت روحانیون و علمای مذهبی دعوت می کند.
کارشناس روس با محکوم کردن شهادت آیت الله نمر خاطرنشان کرد: فقط آمریکا و رژیم صهیونیستی از این اقدام عربستان سعودی نفع می برند و آنها همواره در جستجوی مواردی برای ضربه زدن به وحدت مسلمانان هستند و شهادت این شیخ بزرگوار از مواردی بود که موجب تفرقه در جامعه اسلامی می شود.
وی با تاکید بر این که شیعه و سنی هیچ فرقی ندارند، اعدام این روحانی برجسته شیعه را مغایر با شئونات و اصول و ارزش های اسلامی دانست و گفت: عربستان سعودی باید از کرده خود ابراز ندامت و پشیمانی کرده و به دلجویی از مسلمانان بپردازد.
کارشناس روس افزود: هنوز فرصت برای چنین رفتاری از سوی عربستان سعودی از دست نرفته و ریاض باید در مسیر رعایت حقوق تمام افراد جامعه اسلامی عربستان گام بردارد.
وی تاکید کرد: شهادت این عالم برجسته و اعدام ده ها نفر در عربستان سعودی به وجهه این کشور که بدون این اقدام ها هم تاکنون به شدت خدشه دار بوده، ضربه می زند و این مساله باید زنگ خطر را برای سران عربستان به صدا درآورد.
ماجومدر همچنین حمایت عربستان از اقدامات ضدسوری و فعالیت هزاران تروریست تبعه این کشور در کشورهای منطقه و به ویژه تامین مالی فعالیت گروه هایی همچون احرار الشام با سابقه تروریستی را به عنوان نمونه بارزی از پشتیبانی سران عربستان از تروریسم دانست که ادعای این کشور را در مورد اعدام تروریست ها زیر سوال می برد.
وی افزود: معلوم نیست از ۴۷ نفر که امروز در عربستان اعدام شده اند چند نفر واقعا تروریست بوده اند و شفاف نبودن سیستم قضایی عربستان سعودی مشکلات حقوقی به وجود می آورد و کشورهای اسلامی باید در این مورد و برای جلوگیری از کشتار افراد بیگناه در این کشور به بهانه فعالیت های تروریستی و افراط گرایی اقدام کنند.
«حسین جابرانصاری» سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه ایران هم امروز (شنبه) اعدام آیت الله شیخ باقر النمر را شدیدا محکوم کرد و گفت: عربستان از تروریست ها حمایت و منتقدانش را اعدام می کند.
وی افزود: در حالی که تروریست های افراطی و تکفیری، امنیت و آسایش ملت های منطقه و جهان را سلب و ثبات و موجودیت برخی دولت های منطقه را تهدید می کنند؛ اعدام شخصیتی مانند شیخ النمر که ابزاری جز سخن گفتن برای پیگیری اهداف سیاسی و دینی خود نداشت، تنها عمق بی تدبیری و بی مسئولیتی را نشان می دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: دولت عربستان در حالیکه از جریان های تروریستی و افراط گرایان تکفیری حمایت می کند با منتقدان داخلی خود با زبان اعدام و سرکوب سخن می گوید.
وی تصریح کرد: روشن است که نتایج این سیاست عقیم و غیر مسئولانه متوجه عاملان آن شده و دولت عربستان تاوان سختی بابت پیگیری این سیاست ها خواهد پرداخت.
وزارت کشور عربستان سعودی در بیانیه ای رسمی از اجرای حکم اعدام ۴۷ نفر به اتهامات امنیتی خبر داد که در میان اعدام شدگان نام آیت الله نمر باقر النمر نیز دیده می شود.
براساس این بیانیه، این افراد صبح امروز شنبه در ۱۲ منطقه ریاض، مکه ، مدینه، الشرقیه، القصیم، حائل، الحدود الشمالیه، عسیر، الجوف، نجران، الباحه و تبوک اعدام شده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا