آذربایجاناخبارعمومی

رواج نام سالار شهیدان در میان مردم جمهوری آذربایجان

مردم جمهوری آذربایجان در سال های اخیر تمایل بیشتری به نام های مذهبی بویژه اسامی منتسب به ائمه و امام حسین (ع ) از خود نشان می دهند، به طوریکه فقط در پنج سال اخیر ۱۲ هزار و ۳۵۶ نوزاد در این کشور حسین نامگذاری شده اند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ریپورت،مردم جمهوری آذربایجان امسال یک هزار و ۳۱۴ نوزاد را حسین و ۳۱ نوزاد را محرم ،محرم علی ، محرم نور، محرم مهدی و محرم خزر نام نهادند.
در مجموع در پنج سال اخیر ۳۸۲ نوزاد در جمهوری آذربایجان محرم ، محرم علی ، محرم نور ، محرم عهدی و محرم خزر نام گرفته اند.
بر اساس این گزارش ، در پنج سال اخیر هفت نوزاد از جمله در سال جاری یک نوزاد عاشورا نامگذاری شده ،همچنین ۱۳۸ نوزاد حسینعلی و ۹۸ کودک نیز حسین آقا نامگذاری شده اند.

این در حالی است که حسین بالا ، حسین قلی ، حسین خان ، حسین جان ، حسین عباس و حسین جهاد نیز از نام های رایج در میان نوزادان در جمهوری آذربایجان است.
این گزارش می افزاید، در پنج سال اخیر نام علی اکبر فرزند امام حسین ( ع) به چهار نوزاد و نام قاسم فرزند امام حسن ( ع ) نیز به ۱۴۲ نوزاد هدیه شده است.
همچنین نام های قاسم جان ، قاسم بالا و قاسم رفایئل ، علی اصغر ، امامعلی ، اماموردی ، امام رضا نیز نام های رایج میان نوزادان است.
ترویج نام حسین و دیگر ائمه در میان جمهوری آذربایجان در حالی است که این کشور دهها سال تحت سیطره نظام کمونیستی شوروی بود اما مردم شیعه پایبندی خود را به نظام اسلامی و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با وجود فشارهای نظام استبدادی و کمونیستی حفظ کردند.
جمهوری آذربایجان نزدیک به ۱۰ میلیون جمعیت دارد که ۸۵ درصد آنها شیعه هستند و این کشور پس از ایران دومین کشور شیعه جهان محسوب می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا