آذربایجاناخبارعمومی

بررسی انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا

انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا درششمین اجلاس شورای مشورتی اجرای طرح دالان گازی جنوب، بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در این اجلاس یک روزه الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان، مسوولان انرژی اتحادیه اروپا، ترکیه،  گرجستان، یونان، ایتالیا، بلغارستان، انگلیس، صربستان، مجارستان، کرواسی، مونته نگرو، رومانی، انگلیس و مشاور وزیر امور خارجه آمریکا حضور داشتند.

روند اجرای طرح دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی میدان «شاه دنیز» جمهوری آذربایجان در دریای خزر از طریق خاک گرجستان، ترکیه و یونان، آلبانی و ایتالیا به اروپا موضوع عمده مورد بررسی این اجلاس بود.

کلائوس دیئتر بورخاردت، معاون مدیر کل دفتر انرژی کمیسیون اروپا مذاکرات انجام گرفته در این اجلاس از نظر اجرا طرح دالان گازی جنوب را ثمر بخش خواند.

وی در نشست خبری مربوط به نتایج این اجلاس با اشاره  به حمایت اتحادیه اورپا از این طرح زیر ساختی برای انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا، گفت: تاکنون ۹۲ درصد کارهای در قالب این طرح اجرا شده است.

وی افزود: در حال حاضر ساخت خط لوله ترانس آدریاتیک ( تاپ ) در خاک ایتالیا ادامه  دارد و اطمینان داریم، ساخت این خط لوله در اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی به پایان می رسد و انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا آغاز می شود.

این مقام اروپایی ظرفیت اولیه انتقال گاز طبیعی به اروپا از طریق دالان گازی جنوب را ۱۰ میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت: برنامه ریزی شده در مرحله بعدی این شاخص به ۲۰ میلیارد متر مکعب افزایش یابد.

دالان گازی جنوب شامل خط لوله  گازی قفقاز جنوبی ( ۴۸۷ کیلومتر ) در خاک جمهوری آذربایجان و گرجستان، خط لوله ترانس آنادولی ( ۱۸۱۶ کیلومتر ) در خاک ترکیه و نیز خط لوله در دست ساخت ترانس آدریاتیک ( ۸۷۸ کیلومتر ) در خاک یونان، آلبانی و ایتالیا  است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا