آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعکسعمومیقره باغ

دکتر حسین احمدی: جنگ قره باغ تازه آغاز شده است/ تصویر

کارشناسان و پژوهشگران قفقاز در همایش بین‌ المللی بررسی تحولات قفقاز به ارائه نقطه نظرات خود درباره تحولات اخیر این منطقه پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، همایش بین المللی «بررسی تحولات قفقاز؛ گذشته، حال و چشم انداز فرارو» با حضور محققان و پژوهشگران تاریخ معاصر و فرهنگستان کاسپین در این موسسه پژوهشی برگزار شد.

در ابتدای همایش دکتر حسین احمدی، دبیر علمی همایش در سخنانی گفت: «اندیشه شکل گیری همایش به جنگ دوم قره باغ و تحولات آن، با توجه به تهدیداتی که امنیت ملی کشور ما را به خطر می انداخت، بر می گردد. ضمن ارادت به پژوهشگران، ما فراخوان مقاله ندادیم، بلکه سفارش مقاله دادیم و از مجموع سی مقاله ای که به دست ما رسید، بیست و چهار مقاله داخلی و خارجی انتخاب کردیم.»

وی افزود: «مجموعه مقالات چاپ و ادبیاتی تولید خواهد شد که قابل استناد خواهد بود، چون ما گمان می کنیم بهترین ها را در این مجموعه گرد آورده ایم، ضمن اینکه ممکن است برخی نیزبه دلیل مشکلاتی از قلم افتاده باشد.»

احمدی تأکید کرد: «پژوهشگر تابع دولت نیست، بلکه همیار و همکار دولت و مقامات است. اگر پژوهشگر تابعی از سیاست های دولت باشد، باید توجیه گر آنها باشد پس تابع نیست به همین دلیل کسانی که صدای من را می شنوند، دلخور نشوند این همایش علمی، مستند و مستدل است و همه مباحث قابل ارجاع و توضیح است.»

وی با بیان اینکه فکر می کنند جنگ دوم قره باغ نه تنها حل نشده، بلکه آغاز آن است و دلائلش هم مشخص است، افزود: «این تحولات ژئوپلیتیک و فرهنگی و اقتصادی تازه شروع شده و بعد با ساده اندیشی ما نزد برخی می بینیم که می گویند سوء تفاهم ها برطرف شده، نگران می شوم. قول های شفاهی زیاد شنیدیم اما تحولات مکتوب ندیدیم.»

احمدی ادامه داد: «تا صحبت می شود می گویند ما قرارداد امضا کردیم و فلان تعداد امضا داریم اما هیچکدام عملیاتی نمی شود. کشورهای قفقاز جنوبی فاقد مولفه های قدرت هستند، کشورهایی که مبانی قدرت نداشته باشند، تصمیم گیری های مستقل ندارند در نتیجه نه تنها بازیگر نیستند بلکه همیشه میدان بازی در هر کجای شمال، جنوب و شرق و غرب هستند. تصور اینکه شما می توانید با یک کشور فاقد مولفه های قدرت به صورت حداکثری ببندید، اشتباه است، حال چه بحرین و چه قفقاز جنوبی باشد.»

وی در پایان گفت: «ما ۱۰ سال قبل در این پژوهشکده کتابی چاپ کردیم که در آن تمام مشکلات و مصائب این منطقه را بیان کرده است، اما بدان توجه نشده است. بهترین کارشناسان پشت صحنه هستند اما کارشناسی درون سازمانی شده است. ما برای سال های آتی دیگر شاید نباشیم اما اسناد موجود است.»

منبع: خبرآنلاین

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا