آذربایجاناخبارارمنستانروسیه

نقش اتحادیه اوراسیا در همگرایی جمهوری آذربایجان و ارمنستان از نگاه کارشناس روس

 ˈ ولادیمیر لپیوخینˈ مدیر انستیتوی مجمع اقتصادی اوراسیا ˈ در مسکو عضویت ارمنستان و جمهوری آذربایجان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا را عاملی خواند که می تواند درصورت تحقق باعث حل اختلافات و عادی سازی روابط آنها با یکدیگر شود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، این کارشناس روس درمصاحبه باخبرگزاری آذری ˈ آپا ˈبا دشوار ارزیابی کردن توسعه اتحادیه اقتصادی اوراسیا بدون حضور اوکراین تصریح کرد که ایجاد این تشکیلات زمانی میسر خواهد شد که کشور جدید ˈ روسیه نو ˈ شکل بگیرد، وگرنه توسعه اتحادیه اوراسیا با برخی مشکلات مواجه خواهد شد.
به گفته وی جای خالی اوکراین و یا ˈ روسیه نو ˈدر اتحادیه اقتصادی اوراسیا صرفا با ملحق شدن جمهوری آذربایجان به این اتحادیه پر می شود.
وی عضویت همزمان ارمنستان و جمهوری آذربایجان دراین اتحادیه را نه تنها باعث افزایش سطح همگرایی این تشکیلات ، بلکه درعین حال موجب حل و فصل اختلافات بین این دوکشور درحال مناقشه و عادیسازی مناسبات آنها با یکدیگر و همچنین استقرار ثبات سیاسی در منطقه قفقاز جنوبی دانست.
به گفته لپیوخین، سیاستمداران غربی اهمیت منطقه قفقاز جنوبی را کاملا درک کرده اند و به همین دلیل به هر وسیله ای تلاش می کنند تنور اختلافات در قره باغ را گرم نگه دارند.
روز هشتم خردادسال جاری «ولادیمیر پوتین»، «نورسلطان نظربایف» و «الکساندر لوکاشنکو» رهبران روسیه، قزاقستان و بلاروس توافقنامه شکل گیری اتحادیه اقتصادی اوراسیا را امضا کردند. این اتحادیه از یکم ژانویه 2015رسمیت می یابد.

انتهای پیام /د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا