روسیهگرجستان

ایوانیشویلی: برقراری روابط دیپلماتیک با روسیه نیازمند زمان و شرایط مناسب است

نخست وزیر گرجستان ضمن موفق خواندن مرحله نخست سروسامان دادن به روابط با روسیه، برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور تا قبل از آغاز بازی‌های المپیک زمستانی 2014 در سوچی را غیرممکن و آن را نیازمند به زمان و شرایط مناسب دانست.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه خبری-اینترنتی «راس بالت»، “بیدزینا ایوانیشویلی” نخست وزیر گرجستان در مصاحبه با  روزنامه آلمانی «دویچه‌وله» با اشاره به اینکه این کشور نمی‌تواند تا آغاز بازی‌های المپیک زمستانی سال 2014 در سوچی روابط دیپلماتیک خود با روسیه را سر و سامان دهد، توضیح داد که این مسئله نیازمند زمان و شرایط مناسب است که هنوز فراهم نگردیده است.

ایوانیشویلی در عین حال با یادآوری اینکه بهبود روابط بین مسکو و تفلیس ممکن است، افزود: برخی تحولات مثبت از هم اکنون رخ داده است و عملا روابط تجاری بین دو کشور برقرار گردیده و کالاهای گرجی دیگر به بازار روسیه باز گشته‌اند. همچنین ما فعالانه روی از سرگیری پروازهای مرتب بین مسکو و تفلیس در حال کار هستیم و مذاکرات در این زمینه و همچنین لغو رژیم روادیدی بین دو طرف ادامه دارد.

به گفته وی، مرحله نخست سرو سامان دادن به روابط روسیه وگرجستان بسیار سریع و موفقیت آمیز پشت سر گذاشته شده است.

نخست وزیر گرجستان افزود: البته برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور نیازمند زمان است. در حالی که تنها یک سال به شروه بازی‌های المپیک زمستانی سوچی (2014) باقی مانده، ما نمی‌توانیم شرایط لازم برای این منظور را فراهم کنیم. ولی در اینده روابط دیپلماتیک بین روسیه و گرجستان قطعا برقرار خواهد شد.

اخیرا پارلمان گرجستان قانونی را به تصویب رسانده است که بر اساس آن آبخازی و اوستیای جنوبی «مناطق اشغال شده توسط روسیه» تعیین شدند. روسیه بعد از درگیری آگوست سال 2008  استقلال این دو جمهوری را به رسمیت شناخت و به درخواست مقامات محلی نیروهای نظامی روسیه در این منطقه مستقر شدند. گرجستان نیز در واکنش به این مسئله کلیه روابط دیپلماتیک خود با روسیه را متوقف کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا