آذربایجاناخبارایرانعمومی

جمهوری آذربایجان با رسانه های یکدست و یکصدا

رسانه ها در جمهوری آذربایجان ، اعم از شبکه های تلویزیونی ، خبرگزاری ها ، روزنامه ها و پایگاه های خبری بصورت یکدست و یکصدا فعالیت می کنند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،در حال حاضر ۵۰ روزنامه و نشریه سراسری در آذربایجان چاپ و منتشر می شود که اکثر قریب به اتقاق آنها به طور مستقیم یا غیر مستقیم از سوی دولت تامین مالی می شوند، این روزنامه ها تیراژ بسیار پایینی دارند و بدون حمایت دولت ،فعالیت آنها غیر ممکن به نظر می رسد.
اغلب این رسانه ها دارای صفحه اینترنتی هستند و به این ترتیب بصورت رایگان عرضه می شوند.
انتشار هر گونه نشریه شامل روزنامه ، مجله و دایر کردن پایگاه خبری، در جمهوری آذربایجان نیاز به مجوز ندارد و کافی است ، موسسه مطبوعاتی وزارت دادگستری را از اقدام خود آگاه کند.

**شبکه های تلویزیونی 
علاوه بر شبکه های محلی ،۱۰ شبکه تلویزیونی سراسری در جمهوری آذریایجان فعال است که همگی تحت نظارت ، دفتر امور اجتماعی و سیاسی نهاد ریاست جمهوری هستند.
تنها شبکه تلویزیونی اینترنتی به نام ‘ میدان تی وی ‘ حدود چهار سال است از سوی مخالفان دولت الهام علی اف در اروپا ، از سوی «امین ملی» از فعالان سیاسی غرابگرای آذربایجان راه اندازی شده است.
این شبکه که در آذربایجان فیلتر است ، بیشتر برنامه های خود را به مخالفت با دولت حاکم اختصاص داده ، ولی با استقبال عموم روبرو نشده است.
حدود سه سال پیش نیز دفتر رادیو لیبرتی – وابسته به امریکا – نیز با دستگیری خدیجه اسماعیل رئیس این رادیو در باکو تعطیل شد.
رادیو بی بی سی نیز به زبان آذربایجانی برنامه دارد ولی از سوی مردم جمهوری آذربایجان مورد توجه قرار نمی گیرد.

** نفوذ رسانه های ترکیه
مانند بسیاری از حوزه ها ، ترکیه در زمینه نفوذ رسانه ای گوی سبقت را از رقیبان ربوده و مردم آذربایجان از برنامه های مختلف شبکه های متنوع ترکیه اعم از سریال ، موسیقی ، برنامه های دینی ، ورزشی و اجتماعی استقبال می کنند.
شبکه های تلویزیونی روسیه پس از ترکیه بیشترین مخاطب را در جمهوری آذربایجان دارد.
شبکه سحر ایران نیز که به زبان آذری نیز برنامه پخش می کند، مورد توجه بخش اندکی از جامعه متدین و شیعه این جامعه است.

**خبرگزاری ها 
مهمترین خبرگزاری های آذربایجان، علاوه بر خبرگزاری دولتی آذرتاج ، شامل خبرگزاری آپا ، ترند ، ریپورت آذ ،دی آذ هستند که این خبرگزاری نیز از سوی دولت تامین مالی می شوند.
تنها خبرگزاری غربگرای «توران » مخالف دولت است ، که موسس آن به اتهام فرار از مالیات چندی پیش زندانی ولی با دخالت کشورهای اروپایی آزاد شد.
خبرگزاری ‘ آپا ‘ یکی از رسانه های پرمخاطب جمهوری آذربایجان، نیز از۱۰ مرداد از دسترس خارج شده است.
منابع رسمی جمهوری آذربایجان و مسئولان این خبرگزاری تاکنون گزارشی درباره دلیل مسدود شدن سایت این خبرگزاری منتشر نکرده اند.
آپا چند ساعت قبل از مسدود شدن ، خبر سخنرانی الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در مراسم اعطای واحد های مسکونی به جمعی از معلولین جنگ قره باغ را با تیتر ‘ ارمنستان را به زانو در می آوریم ‘ منعکس کرده بود.
نهاد ریاست جمهوری مدتی بعد خبر آپا را تکذیب و اعلام کرد که علی اف چنین چیزی را در سخنرانی خود نگفته است.
‘آپا’ مدتی بعد از انتشار این خبر ضمن عذرخواهی اعلام کرد که سخنان رئیس جمهوری از سوی این منبع خبری تحریف شده است.
با این همه سایت این خبرگزاری از ۱۰ مرداد قابل دسترس نیست.
خبرگزاری ‘ آپا ‘ یکی از خبرگزاری فعال و اصلی کشور آذربایجان است و در برخی کشورها ، از جمله ایران دفتر نمایندگی دارد.
این خبرگزاری اگر چه دولتی نیست ولی از سوی نهادهای دولتی حمایت و تامین مالی می شود.

** شبکه های مجازی
تنها رسانه دردسر ساز و غیرقابل کنترل برای دولت آذربایجان و تاثیر گذار در جامعه ، شبکه های مجازی است، این شبکه ها بیشتر شامل فیس بوک، اینستا گرام و واتس آپ است.

** رسانه های خارجی در جمهوری آذربایجان
سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری آذربایجان ، به تازگی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، اظهار داشت فعالیت رسانه های خارجی در جمهوری آذربایجان بر اساس قانون مطبوعات این کشور تنظیم شده و در حال حاضر دفتر نمایندگی ۱۰ رسانه خارجی از جمله ایران ، روسیه ، ترکیه ، چین و چند کشور غربی در جمهوری آذربایجان بصورت دایمی فعال است .
حکمت حاجی اف، اضافه کرد: علاوه بر این سالانه بیش از ۴۰۰ خبرنگار خارجی برای فعالیت های رسانه ای سفرهای کوتاه مدت به جمهوری آذربایجان دارند و مجوز فعالیت دریافت می کنند . سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان ، در مورد شرایط فعالیت رسانه های خارجی در این کشور گفت: بر اساس قانون مطبوعات جمهوری آذربایجان،نمایندگان رسانه های خارجی برای فعالیت در این کشور باید از واحد مطبوعاتی وزارت امور خارجه درخواست مجوز کنند.

** رویکرد رسانه های آذربایجان نسبت به ایران
رویکرد رسانه های جهوری آذربایجان ، بدنبال بهبود روابط تهران و باکو در پنج سال اخیر بکلی نسبت به ایران تغییر کرده و به ندرت در رسانه های این کشور می توان مطلبی بر ضد کشورمان مشاهده کرد.
در حال حاضر دفتر خبرگزاری رسمی آذرتاج و خبرگزاری آپا ،ترند و یک شبکه تلویزیونی این کشور در تهران فعال است، از میان رسانه های ایران نیز فقط دفاتر ایرنا صدا و سیما و شبکه سحر در باکو فعالیت می کنند.
ایرنا و خبرگزاری رسمی آذرتاج در سال ۱۳۹۰ توافقنامه همکاری حرفه ای امضا کرده اند و اصلان اصلان اف رئیس این خبرگزاری ریاست دوره ای کنگره خبرگزاری های جهان و اتحادیه خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه – اوآنا- را از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ بر عهده دارد.
محمد سلطانی فر،معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تیر ماه امسال در سفر به باکو با « افلاطون آماشف » رئیس شورای مطبوعات جمهوری آذربایجان در باکو، دیدار کرد.
طرفین در این دیدار ، در مورد برگزاری اجلاس روزنامه نگاران کشورهای حاشیه دریای خزر توافق کردند.
همچنین در این دیدار قرار شد بین روزنامه نگاران شهرهای مرزی دو کشور رفت و آمدهای بیشتری صورت بگیرد.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا