اخبارایرانترکیهعمومی

اردوغان تحریم آمریکا علیه ایران را بی اثر خواند

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه تحریم های آمریکا علیه ایران را بی اثر خواند و گفت: به رغم تصور آمریکایی ها، ایران در پی تحریم از هم نپاشید.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،اردوغان بامداد امروز پس از بازگشت از سفر آفریقایی خود در مصاحبه با خبرنگاران خواستار تغییر نگرش و رفتار دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا شد.
وی با اشاره به تهدید به تحریم ترکیه از سوی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به علت اختلاف بر سر پرونده قضایی آندرو برانسون کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه افزود: او چیزهایی که نباید گفته شود، گفته است و ما این سخنان را درست نمی دانیم.
وی با رد معامله بر سر آزادی ابرو اوزکان تبعه ترک که در سرزمین های اشغالی به دست صهیونیست ها بازداشت شده بود، با آزادی کشیش آمریکایی اظهار کرد: ما با آمریکایی ها عهد اخوت نبسته ایم و راه خود را بر مبنای استقلال ادامه می دهیم و کشیش آمریکایی را موضوع معامله قرار نداده ایم.
اردوغان اضافه کرد: ما با آمریکا در خصوص پرونده های مختلف قضایی از جمله موضوع استرداد گولن، محاکمه مدیران هالک بانک مشکل داریم ولی در این موارد و در خصوص کشیش برانسون هم مذاکره می کنیم.
وی تاکید کرد: محاکم قضایی مستقل در ترکیه نیز مانند آمریکا وجود دارد و آنها به جای این که به حکم قضایی ترکیه احترام بگذارند، این مساله را به موضوعی برای تحریم ترکیه تبدیل می کنند ولی متوجه باشند که ترکیه با تحریم ها گامی به عقب بر نخواهد داشت.
رییس جمهوری ترکیه همچنین گفت: آمریکا این رفتار خود را تغییر بدهد و روابط قوی و نزدیک خود با ترکیه را نیز فراموش نکند ولی با این وجود، هر چه اتفاق بیفتد، ما در موضع خود ثابت خواهیم ماند.
وی اضافه کرد: اگر آمریکا رویکرد خود را تغییر ندهد، یک شریک قوی و راستین را از دست خواهد داد.
رئیس جمهوری ترکیه همچنین تاکید کرد که اگر آمریکا مانع از فروش جنگنده های اف ۳۵ به آنکارا شود، ترکیه در محاکم بین المللی از واشنگتن شکایت می کند.
اردوغان همچنین درباره دیدارش با رییس جمهوری چین در حاشیه نشست سران گروه بریکس گفت که بر اساس مذاکرات و توافق اولیه مقرر شد که سومین و چهارمین نیروگاه هسته ای ترکیه با همکاری چین احداث شود.
وی همچنین دیدار با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه را نیز مهم و مثبت خواند و گفت: در این دیدار درباره تحولات سوریه مذاکره کردیم.
وی با اشاره به توافق برای برگزاری یک نشست فنی در شهر سوچی روسیه در خصوص تحولات سوریه تا یک هفته آینده، توقف درگیری ها آغاز فعالیت کمیسیون قانون اساسی سوریه، انجام انتخابات و آغاز روند گذر سیاسی را از جمله محورهای مذاکره خود با پوتین ذکر کرد.
اردوغان اظهار کرد: ترکیه در ادلب ۱۲ نقطه دیده بانی تاسیس کرده و در صدد حفظ شرایط توقف درگیری در منطقه است و بر این اساس، هیچ عملیاتی علیه ادلب از سوی دولت سوریه پذیرفتنی نیست و در این زمینه نیز رییس جمهوری روسیه موافق دیدگاه ترکیه بود.
رییس جمهوری ترکیه تجارت با پول ملی را نیز از جمله محور مذاکرات خود با مقامات حاضر در نشست سران گروه بریکس ذکر کرد و گفت: من بیشتر بر این موضوع متمرکز شدم و با رییس جمهوری چین و روسیه پیش از این در این خصوص هم نظر بودیم، رییس جمهوری آفریقای جنوبی هم نظر موافق خود را اعلام کرد و نخست وزیر هند نیز نگاه مثبتی به این موضوع داشت.
وی همچنین آفریقای جنوبی را پس از آمریکا و آلمان مهمترین مرکز فعالیت گروه گولن عنوان کرد و افزود: مدارک و اسناد فعالیت گروه گولن را به آنها ارائه کردیم و روابط بین نهادهای امنیتی دو کشور برای همکاری در خصوص گروه گولن برقرار شد.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا