آذربایجاناخبارترکیهعمومی

انتقادات رئیس جمهور سابق ترکیه در مورد نظام سیاسی این کشور

عبدالله گل بر این باور است که قدرت و حاکمیت تک‌نفره٬ کشور را با مشکلات بزرگی روبرو می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از پایگاه خبری تحلیلی ۲۴، دیروز حزب اسلام‌گرای سعادت که توسط شاگردان نخست وزیر فقید ترکیه نجم الدین اربکان تاسیس شده٬ نشستی با موضوع دی ۸ برگزار کرد.

در این نشست٬ عبدالله گل رئیس جمهور سابق ترکیه سخنرانی کرد و در سخنرانی خود نکاتی را بیان کرد که از دید برخی از تحلیل‌گران و رسانه‌های ترکیه٬ ماهیتی در حد بیان مانیفیست داشت.

گل در سخنرانی خود گفت: جمع شدن کل قدرت سیاسی و اجرایی در دست یک نفر و حرکت به سوی رژیم تک‌نفره٬ آفات فراوانی دارد و می‌تواند کشور را با مشکلات بزرگی روبرو کند.

وی در ادامه افزود: استاد نجم الدین اربکان٬ اصول و پرنسیپ‌های مهمی همچون گفت‌وگو٬ صلح٬ همکاری و مفاهیمی نظیر آن را مورد توجه قرار می‌داد. امروز باید بگوییم اگر کشور ما در داخل دارای ثبات٬ آرامش٬ امنیت٬ اعتبار و اطمینان نباشد٬ در منطقه و جهان نیز نمی‌تواند نقشی داشته باشد.

عبدالله گل در پایان گفت: موشک٬ هواپیما و ادوات جنگی برای هر کشوری لازم و مفید است، اما اگر در کنار این‌ها٬ قدرت نرم نداشته باشیم٬ سودمند نخواهد بود.

از آن جایی که این روزها درمورد احتمال تاسیس یک حزب جدید توسط عبدالله گل و علی باباجان وزیر اسبق اقتصاد ترکیه اخبار فراوانی در این کشور منتشر شده٬ لذا سخنان گل مورد توجه قرار گرفت.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا