آذربایجاناخبارعمومی

انتخاب نام مبارک پیامبران و ائمه اطهار برای نوزادان در جمهوری آذربایجان

در هشت سال گذشته به طور متوالی نام مبارک «حسین» پس از نام «یوسف» دومین و در برخی از سال ها پس از یوسف و علی سومین نامی است که بر نوزادان پسر در جمهوری آذربایجان گذاشته شده است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، براساس بررسی های به عمل آمده از آمار ارائه شده توسط ادارات و نهادهای مربوطه جمهوری آذربایجان از سال ۲۰۱۱ میلادی تا پایان شش ماه نخست ۲۰۱۹ نام یوسف بین پسران با نامگذاری بر سی هزار و نهصد و سی و شش نوزاد و نام زیبای زهرا بین دختران با نامگذاری بر بیست و نه هزار و سیصد و هفتاد و هشت نوزاد هر سال در صدر جدول اسامی انتخاب شده برای نوزادان جمهوری آذربایجان قرار گرفته اند.
در این مدت پس از یوسف نام مبارک علی با نامگذاری بر بیست و یک هزار و هشتصد و هفتاد و دو نوزاد و نام مبارک حسین با نامگذاری بر بیست و یک هزار و پانصد و سی و هفت کودک به ترتیب بیشترین نامی هستند که والدین برای نوزادان پسر در جمهوری آذربایجان انتخاب کرده اند.
نام حسین در برخی از سال ها پس از نام یوسف دومین و در برخی از سال ها پس از یوسف و علی سومین نام نهاده شده برای کودکان  پسر در این کشور بوده است.
مردم جمهوری آذربایجان در سال های اخیر تمایل بیشتری به نام های مذهبی به ویژه اسامی منتسب به ائمه و امام حسین (ع) از خود نشان می دهند و بیشتر والدین سعی می کنند فرزندان خود را که در ماه محرم به دنیا می آیند به نام امام حسین یا به نام دیگر ائمه و حتی به محرم و اسامی مرتبط با آن مزین کنند.
حسینعلی، حسین آقا، حسین بالا، حسین قلی، حسین خان، حسین جان، حسین عباس و حسین جهاد، ابوالفضل، قاسم جان، قاسم بالا و قاسم رفایئل، علی اصغر، علی اکبر، امامعلی، اماموردی، امام رضا محرم، محرم علی، محرم نور، محرم مهدی و محرم خزر بین پسران و زهرا، فاطمه، زینب، رقیه و رباب بین دختران و اسامی پیامبران ازجمله اسامی مذهبی رایج در جمهوری آذربایجان است.
نامگذاری برای کودکان مقوله ای است که پدرها و مادران با توجه به اصول، الگوها و ارزش های خود برای کودکان شان انتخاب می کنند اما بررسی ها نشان می دهد والدین در جمهوری آذربایجان به واسطه عشق و ارادت قلبی به ائمه اطهار علیهم السلام بیشتر ترجیح می دهند اسامی پیامبران و چهارده معصوم (ع) را برای عزیزان خود انتخاب کنند.
ترویج نام حسین و دیگر ائمه در جمهوری آذربایجان در حالی است که این کشور دهها سال تحت سیطره نظام کمونیستی شوروی بود اما مردم شیعه پایبندی خود را به اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با وجود فشارهای نظام استبدادی و کمونیستی حفظ کردند.
جمهوری آذربایجان ۱۰ میلیون نفرجمعیت دارد که بیش از ۸۵ درصد آنها شیعه هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا