آخرین اخبارآذربایجاناخبارعمومی

افزایش صادرات گاز طبیعی جمهوری آذربایجان

حجم صادرات  گاز طبیعی جمهوری آذربایجان در ۱۱ ماه سال جاری میلادی ۱۲ میلیارد متر مکعب گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از وزارت انرژی جمهوری آذربایجان، در ۱۱ ماه سال جاری این کشور ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه صادر کرده که ۲۱.۱ درصد بیشتر در مقایسه با زمان مشابه سال ۲۰۱۹ میلادی است.

جمهوری آذربایجان همچنین در این مدت، دو میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به گرجستان صادر کرده است.

وزارت انرژی جمهوری آذربایجان در گزارشی که امروز (سه شنبه) منتشر کرد، مجموع حجم استخراج گاز طبیعی این کشور در ۱۱ ماه سال جاری میلادی را ۳۳.۷ میلیارد متر مکعب اعلام کرد که در نسبت به سال قبل ۴.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

این در حالی است که ۱۶.۳ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی جمهوری آذربایجان از سوی کنسرسیوم شرکت‌های خارجی به پیمانکاری “بریتیش پترولیوم ” در بزرگترین میدان گازی ” شاه دنیز ” این کشور در دریای خزر استخراج شده است.

شرکت ملی نفت ایران نیز با سهم ۱۰ درصد یکی از سهامداران طرح توسعه میدان گازی شاه دنیز  جمهوری آذربایجان در دریای خزر است.

به گزارش وزارت انرژی جمهوری آذربایجان،  از سال ۲۰۰۶ میلادی یعنی آغاز توسعه میدان دریایی شاه دنیز  تاکنون ۱۳۳.۱ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از این میدان استخراج و ۸۸.۸ میلیارد متر مکعب آن به بازارهای جهانی صادر شده است.

جمهوری آذربایجان همچنین در ۱۱ ماه سال جاری ۳۱.۶ میلیون تن نفت استخراج کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲.۶ میلیون تن کاهش داشته است. ۲۱.۶ میلیون تن از مجموع نفت استخراج شده جمهوری آذربایجان از سه میدان بزرگ ” آذری – چراغ – گونشلی ” این کشور تولید شده است.

میادین ” آذری- چراغ – گونشلی ” در دریای خزر از سوی کنسرسیوم شرکت‌های خارجی به پیمانکاری بریتیش پترولیوم ( بی پی ) توسعه داده می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا