اخبارترکیه

قانون اساسی جدید در دستور کار حزب عدالت و توسعه

سخنگوی AKP با تکرار اظهارات داود اوغلو مبنی بر درخواست از احزاب برای تدوین یک قانون اساسی جدید، نشان داد که عزم AKP برای تغییر قانون اساسی جدی است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،سخنگوی حزب عدالت و توسعه (AKP)، عمر چلیک در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد یک قانون اساسی جدید که امروزی تر و مدنی تر باشد نخستین و مهمترین فقره در دستور کار AKP است.پیشتر نخست وزیر احمد داود اوغلو در نطق بالکنی خود پس از پیروزی انتخاباتی حزبش و کسب اکثریت پارلمانی قاطع در انتخابات زود هنگام ۱ نوامبر، از احزاب سیاسی درخواست کرده بود گرد هم بیایند و دربارۀ یک قانون اساسی جدید با هم توافق کنند.

عمر چلیک اظهارات قبلی داود اوغلو را تکرار کرد و گفت همۀ احزاب باید با هم همکاری کنند تا یک قانون اساسی جدید و مدنی که پاسخگوی تنوع و گوناگونی موجود در ترکیه باشد، تدوین گردد. وی افزود AKP پذیرای هر گونه حمایت و همکاری در این باره از سوی احزاب سیاسی دیگر است.

چلیک اظهار داشت اگر چه برخی از احزاب اپوزیسیون در این انتخابات بازنده شدند، اما «هیچ فردی بازنده نیست». وی گفت: «ترکیه به یک روز پر از آشتی چشم دوخته و می تواند آینده اش را ببیند. همۀ شهروندان ما برنده شدند. این پیروزی از آن ملت ما است.»

وی به آنها که به AKP رأی نداده اند اطمینان داد که این حزب نسبت به خواسته های آنان نیز حساس خواهد بود و گفت: «ما می دانیم که حزب ترکیه هستیم».

چلیک همچنین به سؤالی دربارۀ وضعیت فعلی پروسۀ آشتی پاسخ داد، که پس از افزایش حملات حزب کارگران کردستان (PKK) به پرسنل نیرو های امنیتی و شهروندان عادی، به ویژه پس از انتخابات ۷ ژوئن، مقامات حکومتی از آن به عنوان پروسۀ «منجمد شده در فریزر» یاد می کردند.

چلیک در پاسخ به این پرسش گفت نظم عمومی و پروسۀ آشتی تناقضی با هم ندارند، اما حکومت به هیچ شخص یا گروهی اجازه نخواهد داد به نام پروسۀ آشتی یا به بهانۀ آن، نظم عمومی رازیر پا بگذارد. وی گفت پس از حصول اطمینان از برقراری کامل نظم عمومی، حکومت می تواند پروسۀ آشتی را یک بار دیگر در دستور کار خود قرار دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا