آذربایجاناخبارایرانعمومی

افزایش ۸ برابری حمل و نقل ریلی میان ایران و جمهوری آذربایجان

دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان از هشت برابر شدن حمل کالای ریلی بین دو کشور ایران و آذربایجان با راه اندازی راه آهن آستارا – آستارا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از رادیو اقتصاد، حسین وثوقی ایرانی ضمن اشاره به افتتاح خط آهن قزوین – رشت افزود: عملیات اجرایی مسیر رشت تا آستارا نیز در حال انجام است.
وی همچنین اظهارداشت: این خط آهن به سبب برخورداری از جایگاه خاص و ممتاز خود همکاری های اقتصادی، تجاری و ترانزیتی ایران و جمهوری آذربایجان را به شدت گسترش خواهد داد.
دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان گفت: حجم تجارت دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان در شش ماهه نخست سال جاری میلادی ۲,۲ برابر حجم تجاری دوره مشابه سال گذشته شده است.
وی افزود: این رشد تجارت بیشتر معطوف به حوزه مصالح ساختمانی، مواد خام پتروشیمی، مواد غذایی، خودرو و ماشین آلات بوده است.
وثوقی ایرانی بیان داشت: این بخش ها جزء عمده ترین حوزه های مورد تفاهم و همکاری دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان است.
وی گفت: هم اکنون ایران در زمینه خودرو و دارو در جمهوری آذربایجان بصورت مشترک در حال سرمایه گذاری است.
دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان افزود: خوشبختانه در دیدار اخیر وزرای اقتصاد دو کشور قول مساعد داده شد تا ایران در زمینه کشاورزی و آموزش نیز با جمهوری آذربایجان تفاهم و همکاری داشته باشد.
وی اظهارداشت: سهم ایران از واردات یک هزار و ۲۰۰ میلیارد دلاری ۱۵ کشور همسایه در سال تنها دو درصد یعنی ۲۴ میلیارد دلار است.
وثوقی ایرانی گفت: برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها باید به نحوی باشد که بتوان سهم بیشتری از بازارکشورهای همسایه را بدست آورد چرا که جمهوری اسلامی ظرفیت بسیار بالایی برای تولید و صادرات کالاهای مورد نیاز این کشورها برخوردار است.
وی افزود: شرایطی که به تازگی در اقتصاد کلان کشور بوجود آمده مثل افزایش نرخ ارز فرصت ویژه ای را برای تولید و صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای همجوار فراهم کرده است.
دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان اظهار داشت: رشد چشمگیر ۲,۲ برابری حجم تجارت دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان طی شش ماهه نخست سال جاری میلادی نسبت به دوره مشابه سال گذشته خود شاهدی صادق بر این مدعاست.
وی در ادامه یادآورشد: این رشد صادرات ناشی از منافع افزایش نرخ ارز، تثبیت فضای کسب و کار از حیث قوانین و مقررات و راه اندازی خط راه آهن آستارا – آستارا بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا