آذربایجاناخبار

افزایش قیمت سفر حج و کاهش چشمگیر سهمیه جمهوری آذربایجان

افزایش قیمت سفر حج و کاهش چشمگیر سهمیه جمهوری آذربایجان، نارضایتی‌های زیادی را از سوی مردم مسلمان این کشور در پی داشته است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، با اعلام قیمت‌های تمام شده برای زائران آذربایجانی خانه خدا، برخی از تغییرات از سوی اداره مسلمانان قفقاز در این کشور مطرح شده است. به گزارش رسمی این اداره، با توجه به تفاوت‌‌های صورت یافته در سال جاری نسبت به سال‌های اولیه، قیمت واحدی برای نام نویسی کنندگان سفر حج در نظر گرفته شده و این مسافران تنها قادر خواهند بود از طریق خطوط هوایی به عربستان سفر کنند.

به نوشته خبرگزاری‌های آذربایجان، قیمت هر سفر حج به ارزش 3850 دلار خواهد بود که با توجه به تغییرات صورت یافته برای سهیمه های حج برای این کشور، 600 نفر به عنوان سهمیه سال جاری برای شرکت در سفر حج در نظر گرفته شده است، این سهمیه در سال قبل 1400 نفر بود.

با توجه به آمارهای ارائه شده، سهمیه حجاج آذربایجانی از سال 2009 کاهش چشم گیری داشته، به گونه‌ای که به طور ناگهانی در تابستان 2009 طبق سهمیه اعلام شده این آمار از 6 هزار نفر به 2 هزار نفر کاهش یافت. بعد از چند سال دوباره این سهمیه به 4 هزار نفر افزایش یافت و همچنین با افت و خیزهای متوالی این آمارها، نهایتاً سهم حجاج آذری به 1400 نفر رسید و تا امسال که طبق اعلام رسمی، تنها 600 نفر خواهند توانست به حج مشرف شوند.

البته این کاهش آمار ضمن وابستگی به مشکلات موجود در وضعیت اقتصادی کنونی در جمهوری آذربایجان، از طرفی دیگر نیز به تداوم وضعیت موجود در زمینه مسائل و مشکلات دینی این کشور مرتبط می‌شود.

نارضایتی مردم آذربایجان از گران شدن هزینه حج 

با توجه به نابسامانی وضعیت ارزش منات در مقابل تنش های موجود و رقابت با دلار آمریکا، در یک سال اخیر هزینه این سفر با احتساب نرخ امروز دلار ، حدود 7500 منات برای هر نفر تمام خواهد شد. در واقع بحران مالی موجود در آذربایجان نه تنها بر قدرت معیشت مردم بلکه به هزینه هایی وابسته به ارز این کشور و مسائل مختلف جهانی، برای اولین بار در بحران مالی حاضر در اقتصاد این کشور نارضایتی مردم از گران تر شدن هزینه سفر به مکه مکرمه بیش از پیش جلب توجه کرده است.

در سال‌های پیشین، هزینه‌های حجاج بین 3500 تا 4500 منات متغیر بوده لیکن با تغییرات صورت گرفته برای هزینه های هتل و سرویس … این هزینه مبلغ واحدی را برای همه حجاج خواهد داشت.

اداره مسلمانان قفقاز نیز، در پاسخ به نارضایتی مردم برای هزینه‌های جاری حج در سال 2017 افزایش هزینه های موجود در عربستان از جمله افزایش مبلغ کرایه هتل‌ها، اجاره چادرها در عرفات، هزینه ویزا و عوارض ورود را دلیل بر این افزایش هزینه بیان کرده است. علاوه بر این موارد، در سال‌های اخیر بیمه اجباری زائران در سفر، استفاده از غذاهای گرم در وعده‌های غذایی هتل‌ها، ارائه خوراک و تنقلات در منا و عرفات و نیز استفاده از سرویس راه آهن برای انتقال زائران به صحرای عرفات نیز در نظر گرفته شده است.

هزینه‌ای مضاعف برای زائرانی که قبلا مشرف شده‌اند

البته در اخباری که در ماه‌های اخیر از رسانه های آذربایجان پی در پی منتشر شده است، در کنار چنین هزینه‌هایی، افرادی که برای دومین بار به عربستان سفر کنند ملزم به پرداخت مبلغی مضاعف نسبت به دیگران خواهند بود، که در حالت کلی هنگفت بودن هزینه حجاج برای این سفر سبب مأیوس شدن آذری‌های مسلمان گشته چرا که زیارت برای آذربایجانی‌ها به یک سفر پرهزینه تبدیل شده است.

بر این اساس، با توجه به کاهش درآمد مردم در وضع کنونی و اسفبار بودن وضعیت اقتصاد، نزدیک به 8 هزار منات پرداخت پول هزینه بسیار سنگین برای آنها می‌باشد. با توجه به بررسی مشکلات و مسائل مرتبط با سفر حج در آذربایجان می‌توان نتیجه گرفت، امکان کاهش هزینه های پک حج برای مردم وجود دارد لذا، عدم وجود نظارت و کنترل مسائل حج از سوی اداره ای واحد و نیز تلاش برای سفر با کمبود درآمد از سوی مردم، علل اصلی برای افزایش یافتن این هزینه می‌باشد.

از طرفی دیگر، سازمان حج با عدم سپردن این نظارت به نهادهای رسمی مستقل، هیچ شانسی برای سازماندهی و برگزاری این سفر زیارتی از سوی گروه های داوطلب نیز وجود ندارد که با نبود عملکرد رقابتی در خصوص این موضوع بین ارگان ها و نهادهای رسمی مربوطه حج در آذربایجان، این نهادها نیز به دلیل کم سود آور بودن از فعالیت در این حوزه دوری می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا