آذربایجاناخبارعمومی

اعتراض برخی فعالان حزبی مخالف در باکو به مخفی نگه داشته شدن متن قرارداد آتی با اتحادیه اروپا

فعالان برخی احزاب مخالف دولت جمهوری آذربایجان مخفی نگه داشته شدن پیش نویس قرارداد آتی باکو با اتحادیه اروپا را مغایر با منافع مردم جمهوری آذربایجان دانستند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی رادیو آزادی، ایلقار محمدوف، رییس «حزب رئال» با اعلام موافقت این حزب با امضای قرارداد جمهوری آذربایجان با اتحادیه اروپا برغم مخفی نگه داشته شدن متن این قرارداد، گفت برغم اینکه اطلاعی از مضمون این قرارداد ندارم، اما اطمینان دارم که این قرارداد مفادی دموکراتیک خواهد داشت.

ایلقار محمدوف گفت: اگر دولت جمهوری آذربایجان به مدعاهای دموکراتیک این قرارداد عمل نکند، در مرحله تصویب قرارداد، پارلمان اروپا از تصویب آن خودداری خواهد کرد.

از سوی دیگر، جمیل حسنلی، رییس شورای ملی که حزب جبهه خلق و شمار دیگر از سازمان های مخالفان دولت عضو این شورا هستند، گفت ایجاد تغییر در متن این قرارداد پس از امضای رسمی آن و در مرحله تصویب دشوار خواهد بود.

عیسی قنبر، رییس پیشین حزب مساوات و رییس «مرکز تفکر راهبردی» نیز گفت: اعلام نشدن جزییات این قرارداد پیش از امضای آن، بی احترامی به مردم جمهوری آذربایجان است.

عیسی قنبر، خواستار تامین شفافیت در امضای قرارداد جمهوری آذربایجان با اتحادیه اروپا شد تا مذاکرات اجتماعی درباره محتوای این سند امکان پذیر باشد.

عیسی قنبر گفت: جمهوری آذربایجان در زمان عضویت در شورای اروپا و سایر نهادهای اروپایی نیز تعهداتی را پذیرفته است، اما به تعهداتش در زمینه حقوق بشر عمل نمی کند.

قباد عباداوغلو، رییس «جنبش رفاه » نیز خواستار شد، متن قرارداد باکو با اتحادیه اروپا علنی و میزگردهای اجتماعی برای بررسی متن قرارداد جمهوری آذربایجان با اتحادیه اروپا تشکیل شود.

از سوی دیگر، فدریکو موگرینی، کمیسر سیاست دفاعی و خارجی اتحادیه اروپا گفته است این قرارداد هم به نفع اتحادیه اروپا و هم به نفع مردم جمهوری آذربایجان خواهد بود.

المار محمدیاروف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز اعلام کرده است که باکو و اتحادیه اروپا درباره ۹۰ درصد از مفاد قراردادی که در آینده نزدیک امضاء خواهد شد، به توافق رسیده اند.

برخی منابع خبر داده اند که قرارداد باکو با اتحادیه اروپا ممکن است در تاریخ ۱۳ ماه مه امضاء شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی «میدان تی وی»، عارف محمدوف، از فعالان سیاسی مخالف دولت جمهوری آذربایجان که تا چهار سال پیش سفیر این کشور در اتحادیه اروپا بود، گفت: پیش از اجرای اصلاحات واقعی سیاسی در جمهوری آذربایجان، امضای این قرارداد صرفا به نفع تحکیم حاکمیت دیکتاتوری بر جمهوری آذربایجان تمام خواهد شد.

عارف محمدوف گفت: اتحادیه اروپا صرفا بخاطر منافع تجاری خود حاضر به امضای این قرارداد با باکو بدون انجام اصلاحات سیاسی واقعی در جمهوری آذربایجان است.

در حالی که جناح های سیاسی لائیک و غربگرا در جمهوری آذربایجان درباره مخفی ماندن متن قرارداد آتی باکو با اتحادیه اروپا ، اعلام موضع می کنند، احزاب و سازمان های جناح اسلام گرا به علت زندانی بودن تمامی رهبران و فعالان اصلی این جناح و نیز گرفتار بودن سایر فعالان اسلامگرا بخاطر فشارهای شدید امنیتی، تاکنون فرصت نیافته اند که درباره این قرارداد مهم اعلام موضع یا اظهار نظر کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا