آذربایجاناخبارایرانترکیهعکسعمومیقره باغ

اسناد جدیدی از روابط اقتصادی گسترده ترکیه با ارمنستان/تصاویر

با وجود اعلام مقامات ترکیه مبنی بر قطع روابط با ارمنستان، اسناد جدیدی از روابط گسترده ترکیه و ارمنستان به دست آمده است.

به گزارش پایگاه حقایق خبری قفقاز به نقل از «ینی آواز.کام»، ترکیه در ماه آوریل 1993 در اعتراض به اشغال کلبجر رسما مرزهای خود را با ارمنستان بست و پایان روابط با این کشور را اعلام کرد. مقامات ترکیه از جمله رئیس جمهور  رجب طیب اردوغان بارها اظهار داشتند که تا آزادسازی سرزمین های آذربایجان هیچ ارتباط سیاسی و اقتصادی با ارمنستان برقرار نخواهد شد. با این حال، به گفته رسانه ها، شبکه های اجتماعی و همچنین وب سایت های رسمی، با وجود اظهارات مقامات، بین شرکت های دو کشور ارمنستان و ترکیه روابط اقتصادی بسیار گسترده ای وجود دارد.

حتی این روابط گاهی اوقات از مرزهای ارمنستان فراتر رفته و تا سرزمین های اشغالی آذربایجان – قره باغ کوهستانی نیز گسترش یافته است. اگر به خاطر داشته باشید، چند سال پیش  اخبار و شایعاتی مبنی بر فروش محصولات  مارک ترکی  هولدینگ بکو (Beko)  در خانکندی منتشر شد. در آن زمان، مدیران شرکت و سفارت ترکیه در آذربایجان در این باره  اظهار داشتند که آنها از فروش  محصولات بکو  در خانکندی بی اطلاع هستند. آنها به دروغ اعلام کردند که این محصولات از طریق گرجستان به ارمنستان صادر می شود. لازم به ذکر است که برخلاف  اظهارات مسئولین ترکیه، شرکت ای دی اسپو  (ED-SPO) ، که خود را  نماینده رسمی  ارمنی هولدینگ بکو (Beko)  معرفی کرد، اظهار داشت که آنها محصولات بکو (Beko) را نه از گرجستان بلکه از ترکیه خریداری کرده اند.

اگر به وب سایت فعلی و فعال beko.am مراجعه کنید، به وضوح می بینید که  در آن شرکت ED-SPO  به عنوان توزیع کننده رسمی و انحصاری مارک هایی مانند Beko ،Grundig  ،Bloomberg ،Istiqbal ،Libro    می باشد.

(http://beko.am/ru/page/mer-masin)

براساس این گزارش، این شرکت دارای شبکه ای گسترده  از فروشگاه ها نه تنها در ارمنستان بلکه در مناطق اشغالی  قره باغ نیز می باشد. برای دانستن محبوبیت برند Beko در ارمنستان، کافی است تبلیغاتی که این شرکت در ارمنستان می کند را در فایل زیر تماشا کنید .   (https://www.youtube.com/channel/UCEVHhVVgiOhWfKOaY9lnU0g)

برخلاف بکو (Beko)، برند ال سی وای کی کی (LC WAIKIKI) یکی دیگر از مارک های معروف ترکیه است که فعالیت خود در ارمنستان را پنهان نکرده و آشکارا فعالیت خود را در این کشور ادامه می دهد. ال سی وای کی کی (LC WAIKIKI) که شبکه فروش گسترده ای در آذربایجان نیز دارد، در حال حاضر دارای سه مرکز فروش بزرگ در ایروان  می باشد. این نیز در وب سایت رسمی این برند موجود است.

(http://corporate.lcwaikiki.com/magazalar )

براساس این گزارش، مراکز فروش  ال سی وای کی کی (LC WAIKIKI) در دالما مال (Dalma Mall) ، مرکز خرید Metronome و Rossia Mall در ایروان فعالیت می کنند. لازم به ذکر است که عکسهای زیادی از این فروشگاهها در اینترنت وجود دارد.

ده ها تبلیغ و سهام مربوط به فروش مارک های ترکی را می توان در صفحات شخصی و شرکتی در شبکه های اجتماعی ارمنستان پیدا کرد. به عنوان مثال ، یک ارمنی به نام کارگین شینانیوت در سپتامبر سال جاری آگهی مشترکی مبنی بر فروش محصولات بتک (BETEK) را به اشتراک گذاشت.

چنین تبلیغاتی را اغلب می توان در شبکه های اجتماعی یافت. خود ارمنی ها از تعداد زیاد مارک های ترک در فروشگاه های ایروان نگران و اعتراض خود را نسبت به این موضوع نیز نشان داده اند. آیدا گریگوریان، یک وبلاگ نویس مشهور در ارمنستان، لیستی از مارک های ترکی که در فروشگاه های ایروان تهیه کرده که عبارتند از  «وستل»، «فاکس»، «دورو»، «آرکو»، «مولپد»، «بینگو»، «مولفیکس»، «پاپیا»، ABC، ​​«آلفا» و …

طبق  اسناد رسمی بانک جهانی، یکی از بزرگترین موسسات مالی جهان، به استثنایال سی وای کی کی (LC WAIKIKI)، مارک های دیگر ترکیه در تلاشند روابط خود را با ارمنستان انکار کنند اما بر اساس اسناد رسمی بانک جهانی و ثبت شده در سایت این بانک به نشانی wits.worldbank.org) The World Integrated Trade Solution – WITS)، نشان می دهد که در سال گذشته 168.9 میلیون دلار کالا از ترکیه به ارمنستان صادر شده است، در حالی که از  ارمنستان نیز  525،700 دلار کالا وارد ترکیه شده است.  اگر گردش مالی 10 سال گذشته را بررسی کنیم، به نظر می رسد ترکیه بین سالهای 2007 و 2016 حدود 2 میلیارد دلار  کالا به ارمنستان صادر کرده است. طی سالهای گذشته 6 میلیون دلار محصول از ارمنستان به ترکیه صادر شده است.

لازم به ذکر است که تعداد  سفرهای متقابل بین مقامات دو کشور نیز طی این سالها افزایش چشمگیری داشته و نمی توان  به سادگی آن را انکار کرد.

شرکت ترکی اطلس گلوبال (Atlasglobal) به طور منظم پروازها را از ارمنستان (ایروان) به  شهرهای مختلف ترتیب ترتیب می دهد. اطلاعات مربوط به این موضوع را می توانید در وب سایت رسمی این شرکت پیدا کنید.

(https://online.atlasglb.com/AtlasOnline/avaibility.kk.)

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا