اخبارعمومیگرجستان

نشست خبری صدراعظم آلمان در تفلیس؛ مرکل از تخصیص ۱۹۹میلیون یورو برای توسعه گرجستان خبر داد

صدر اعظم آلمان در نشست خبری مشترک با «ماموکا باختادزه» نخست وزیر گرجستان در تفلیس اعلام کرد: همزمان با سفرش به تفلیس دو توافقنامه درباره اختصاص ۱۹۹ میلیون یورو برای توسعه زیر ساخت های گرجستان امضا می شود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،پایگاه خبری ‘ نیوز گئورگیا’ ، روز جمعه گزارش داد: آنگلا مرکل عصر دیروز پس از ورود به گرجستان و دیدار با گئورگی مارگولاشویلی و ماموکا باختادزه ، رئیس جمهوری و نخست وزیر این کشور در یک نشست خبری مشترک حضور یافت .
مرکل در مورد توافقنامه هایی که قرار است بین دو کشور منعقد شود ، گفت: یکی از این توافقنامه ها شامل ساخت انبار زیر زمینی برای نگهداری گاز به ظرفیت ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی است ،توافقنامه دیگر نیز شامل اجرای طرح زیر ساختی آبرسانی و سیستم انتقال فاضلاب این کشور است.
مرکل، از سطح روابط فعلی گرجستان و اتحادیه اروپا در حوزه های اقتصادی و بازرگانی ابراز قدردانی کرد و گفت : آلمان آماده مشارکت و سرمایه گذاری کلان برای اصلاحات در حوزه آموزش و پرورش گرجستان است.
وی همچنین آمادگی آلمان برای کمک به گرجستان در زمینه صادرات محصولات کشاورزی این کشور به اتحادیه اروپا را اعلام کرد.
مارگولاشویلی رئیس جمهوری گرجستان نیز در این دیدار از مرکل و هیات همراه وی در رابطه با حمایت ها و مساعدت های آلمان به گرجستان ابراز قدردانی کرد.
وی آلمان را بهترین کشور دوست گرجستان عنوان و ابراز امیدواری کرد که برلین حمایت از گرجستان را در آینده نیز ادامه دهد.
مرکل نیز در این دیدار اظهار داشت :وعده خود در زمینه سفر به گرجستان را اجرا کرده است و خوشنود از دستاوردهای گرجستان در حوزه های اقتصادی و توسعه دموکراسی است.
به گزارش دفتر ریاست جمهوری گرجستان ، در این دیدار همکاری دو طرف در حوزه نظامی و کمک آلمان به افزایش قدرت نظامی گرجستان بررسی شد.
توسعه روابط آلمان و گرجستان در حوزه های اقتصادی ، فرهنگی و نیز تقویت روابط دولت تفلیس با نهادهای اروپایی و یوروآتلانتیک از جمله موضوعات مورد مذاکره در دیدار مرکل و مارگولاشویلی اعلام شد.
باختادزه نخست وزیر گرجستان نیز ابراز امیدواری کرد ، سفر صدر اعظم آلمان به گرجستان به توسعه روابط دو کشور تحرک بخشد.
وی حمایت های صدراعظم آلمان و دولت این کشور از گرجستان را بسیار مهم عنوان کرد و گفت : به کار گیری رژیم بدور روادید دستاورد مهمی در راستای تقویت روابط گرجستان و اتحادیه اروپا به همراه دارد.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد سفر هیات اقتصادی آلمان به همراه مرکل و برگزاری همایش اقتصادی دو کشور در تفلیس به تقویت رو ابط اقتصادی دوجانبه کمک کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا