آذربایجاناخبارارمنستانروسیهقره باغ

بررسی پیشنهادات گروه مینسک در خصوص مناقشه قره باغ توسط کارشناسان آذری؛توطئه بر علیه آذربایجان

جیمز اورلیک رییس آمریکائی گروه «مینسک» در چارچوب آخرین سفر روسای گروه «مینسک» به منطقه، اظهار داشت که مناقشه قره باغ کوهستانی باید به صورت بسته پیشنهادی مورد حل و فصل قرار بگیرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از روزنامه هفته ایچی چاپ باکو، در بسته پیشنهادی جیمز اورلیک، برگشتن آوارگان جنگی به خانه و کاشانه خود، مشخص شدن وضعیت حقوقی قره باغ کوهستانی و آزاد سازی سرزمین های اشغال شده در یک مرحله واحد گنجانده شده است. دو روز پس از انتشار اظهارات وی، ایگور پوپوف رییس روسیه ائی گروه «مینسک» نیز از آزاد سازی 5 شهر اطراف قره باغ کوهستانی سخن گفته است…
سیاسیون آذربایجان در خصوص این موضوع اظهارات متفاوتی داشته اند.

حکمت حاجی اف سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان در این خصوص می گوید: «آذربایجان بارها به صورت رسمی اعلام نموده است که طرفدار حل و فصل مرحله ای مناقشه قره باغ می باشد. میان اظهارات روسای گروه «مینسک» و موضع دولت آذربایجان در این خصوص یک تفاوت جدی وجود دارد و این هم افکار عمومی جامعه آذربایجان را دچار نگرانی نموده است. خیلی ها فکر می کنند که پشت اظهارات جیمز اورلیک منافع ارمنستان قرار دارد. یعنی آنها قصد کشاندن طرفین به درگیری نظامی و برگردانده شدن اراضی آزاد شده در ماه آوریل به ارمنستان می باشند…»
اعتبار محمداف رییس افتخاری «حزب استقلال ملی آذربایجان» در این خصوص می گوید: «اظهارات اخیر جیمز اورلیک و ایگور پوپوف به منزله فشار آوردن به آذربایجان می باشد. اصطلاحات به کار رفته در این اظهارات به کندی حل و فصل این مناقشه و شعله ور شدن آن خدمت می کند…»
سردار جلال اغلو رییس «حزب دموکرات آذربایجان» در این باره می گوید: «اظهارات جیمز اورلیک با 4 قطعنامه سازمان ملل متحد در خصوص مناقشه قره باغ کوهستانی مخالف است. در آن قطعنامه ها آمده است که اراضی اشغال شده باید بدون هیچ قید و شرطی آزاد شود. این هم کاملا مطابق با موضع دولت آذربایجان می باشد. فلذا هیچ لزومی برای ارائه پیش شرطی در این زمینه نیست. امروز نزدیک شدن روسیه و ترکیه می تواند مناقشات منطقه ای را در عرض یک سال مورد حل و فصل قرار بدهد. این هم بر خلاف اظهارات باراک اوباما است که اخیرا گفته بود: «مناقشات منطقه خاورمیانه ممکن است تا 30 سال آینده مورد حل و فصل قرار بگیرد. آمریکا با درک این نکته که دستش از خاور میانه قطع می شود، با دامن زدن به شعله ور شدن مناقشه قره باغ کوهستانی، قصد به دست آوردن نقش اول در این مناقشه را دارد. به طور کلی، این نوع اظهارات به استقرار و حضور آمریکا در منطقه قفقاز جنوبی و تامین منافع این کشور خدمت می کند…»

همچنین، آراز علیزاده رییس «حزب سوسیال – دموکراتهای آذربایجان» در این خصوص می گوید: «در این برهه از زمان که دولتمداران آمریکا سخت مشغول مسئله انتخابات ریاست جمهوری هستند، نباید به اینگونه اظهارات اهمیت بدهیم. فکر نمی کنم که در پی اظهارات جیمز اورلیک یک درگیری کوتاه مدت در خط تماس نیروهای آذربایجان و ارمنستان صورت بگیرد. ارامنه و نیز روسای گروه «مینسک» به فکر برگردانده شدن اراضی آزاد شده در جنگ 4 روزه آوریل ماه نیستند. آنها به خوبی متوجه این نکته هستند که درگیری نظامی مجدد می تواند بسیار سنگین باشد. علاوه بر این، جامعه جهانی نیز بارها از آذربایجان درخواست نموده اند که جنگی در منطقه صورت نگیرد. به همین خاطر برگردانده شدن اراضی آزاد شده به ارمنستان امکان پذیر نمی باشد. هدف آنها این است که همین وضعیت نامشخص مناقشه را تا حد امکان تمدید نمایند…».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا