آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

نگرانی باکو از احتمال بیکار شدن آذربایجانی های مهاجر در روسیه و بازگشت مهاجران از اوکراین

شبکه تلویزیون اجتماعی جمهوری آذربایجان گزارشی از نگرانی ها درباره بازگشت آذربایجانی های مهاجر از اوکراین و احتمال بیکار شدن آذربایجانی های مهاجر در روسیه پخش کرد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از «ای تی وی»، تاثیر تحریم های آمریکا و اروپا ضد روسیه و کاهش ارزش روبل در مقابل دلار و یورو موجب نگرانی آذربایجانی های مشغول در مشاغل کوچک و متوسط در روسیه شده است.

آذربایجانی های مهاجر در روسیه که اساسا در بخش  فروش میوه و سبزیجات و مغازه داری و اشتغال در غذاخوری ها و میهمانخانه ها  کسب درآمد می کنند، می گویند قیمت ها در روسیه به سرعت در حال افزایش است.

الشن شریف اف، فعال تجاری آذربایجانی شاغل در روسیه گفت: «کسانی که در زمینه فروش محصولات تولید داخلی روسیه فعالند، هنوز تاثیر زیادی نپذیرفته اند، اما بی تردید این وضعیت بر فعالیت کسانی که محصولات صادراتی جمهوری آذربایجان به روسیه را می فروشند، تاثیر خواهد گذاشت. زیرا، ما با استفاده از دلار این تجارت را انجام می دهیم.»

روشن مهدی اف، فعال در زمینه فروش میوه و سبزیجات در روسیه نیز گفت: «شمار زیادی از آذربایجانی ها در روسیه در این بخش فعالند و این تحریم ها بر تجارت ما تاثیر زیادی می گذارد.»

کاهش ارزش روبل، متوقف شدن خرید و فروش دلار در روسیه و نیز متوقف شدن نقل و انتقال ارز بخاطر تحریم های غرب ضد روسیه، برای فعالان تجاری آذربایجانی در روسیه مشکلات زیادی ایجاد کرده است و این شهروندان جمهوری آذربایجان در انتقال پول از روسیه به جمهوری آذربایجان با مشکل مواجه شده اند.

فعالان تجاری جمهوری آذربایجان در عین حال می گویند تحریم های غرب ضد روسیه این وجه مثبت را نیز دارد که برای فروش محصولات کشاورزی جمهوری آذربایجان در روسیه فرصت خوبی ایجاد شده است.

فعالان تجاری آذربایجانی در روسیه می گویند براثر تحریم ها، شرکت های غربی در حال ترک روسیه هستند و این نیز فرصت خوبی برای شرکت های آذربایجانی در روسیه  ایجاد می کند.

اما، اکثر آذربایجانی های مهاجر در روسیه را کارگران روزمزد تشکیل می دهند که با خطر بیکار شدن مواجه شده اند. در صورت بروز بیکاری، احتمال بازگشت آذربایجانی های مهاجر از روسیه به جمهوری آذربایجان وجود دارد.

ناطق جعفرلی، از اقتصاددانان جمهوری آذربایجان گفت: «ممکن است دهها هزار نفر از کارگران آذربایجانی از روسیه به کشور بازگردند. در این صورت، در بازار کار در جمهوری آذربایجان وخامت بروز خواهد کرد و ممکن است تحت تاثیر آن و با افزایش متقاضیان کار در کشور، دستمزدها کاهش داده شوند.»

همچنین امین علی اف، اقتصاددان آذربایجانی اظهار داشت: «به علت نیاز به نیروی کار و نیز سرمایه گذاری در اجرای طرح های بازسازی در قراباغ، می توان این کارگران و فعالان اقتصادی بازگشته از روسیه را در بخش کشاورزی و ساخت و ساز در این منطقه به کار گرفت.»

گفتنی است براساس آمارهای غیررسمی که مقامات جمهوری آذربایجان از تایید یا رد آنها خودداری می کنند، دو تا سه میلیون نفر از شهروندان جمهوری آذربایجان به عنوان مهاجر در روسیه و تا حدی اوکراین زندگی و برای امرار معاش خانواده های خود در داخل جمهوری آذربایجان پول ارسال می کنند که بروز مشکل برای آنها نگران کننده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا