اخبارارمنستان

ارمنستان در دوراهی تعیین نخست‌وزیر و انتخابات زودهنگام

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان روز سه شنبه (۱۶اکتبر/۲۴مهر) استعفا داد تا راه برای برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور فراهم شود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، مجلس ملی ارمنستان امروز اول نوامبر/۱۰ آبان برای دومین بار جهت انتخاب نخست وزیر تشکیل جلسه خواهد داد تا مراحل قانونی انحلال خود را به پایان برساند.

گروه‌های ائتلافی “زاروکیان” و “برون رفت” مجدداً “نیکول پاشینیان” را به عنوان نامزد نخست وزیری به مجلس معرفی کرده‌اند تا روند قانونی پیموده شود. انتظار می‌رود امروز نیز همچون جلسه هفته گذشته، نشست مجلس ملی ارمنستان با سخنرانی و طرح سوالات نمایندگان پیگیری شده و در پایان رای‌گیری توافقی انجام شود.

 طبق قوانین ارمنستان برای انحلال مجلس، هفت روز پس از استعفای نخست وزیر و اعضای دولت و قبول آن از سوی رئیس جمهور، مجلس می‌بایست با تشکیل جلسه‌ای به بررسی نامزدهای معرفی شده از سوی فراکسیون‌های مجلس پرداخته و نخست وزیر جدید را انتخاب کند.

در صورتی که مجلس درنشست اول نتواند نخست وزیر جدید را برگزیند می‌بایست هفت روز بعد دوباره تشکیل جلسه داده مبادرت به رای گیری کند و در صورتی که بازهم نخست وزیر جدید انتخاب نشود، مجلس منحل شده و راه برای برگزاری انتخابات پارلمانی زود هنگام باز می‌شود.

همچنین طبق قانون اساسی ارمنستان بعد از انحلال مجلس، انتخابات پارلمانی باید ظرف ۳۰ الی ۴۵ روز برگزار شود.

لازم به یادآوری است؛ نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در اقدامی که هدف از آن فراهم آوردن زمینه قانونی برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام است، روز سه شنبه (۱۶اکتبر/۲۴مهر) استعفا داد تا راه برای برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور فراهم شود.

طبق پیش بینیهای محافل نزدیک به پاشینیان در انتخابات پارلمانی زودهنگام ائتلاف “اقدام من”  به رهبری “نیکول پاشینیان”، کفیل نخست وزیری، اکثریت کرسی‌‌های مجلس را به دست خواهد آورد. شایان ذکر است که طبق قوانین انتخاباتی، حداقل یک سوم کرسی‌های مجلس ارمنستان می‌بایست به احزاب اپوزیسیون تعلق گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا