آذربایجانتحليل ها

برنامه ی جاسوسی سفارت آمریکا در باکو

روزنامه ی «گاردین» از استقرار سرورهای برنامه ی رهگیری مخفی در کشورهای مختلف که توسط جاسوس آمریکایی متواری به روسیه افشا شده است، نوشت : 

روزنامه ی «گاردین» انگلیس از این که سرورهای برنامه ی رهگیری مخفی در کدام کشورها مستقر هستند و توسط ادوارد اسنودن جاسوس سابق آمریکا که در حال حاضر از روسیه پناهندگی اخذ نموده است افشا شده است، نوشت. از نقشه ای که در این روزنامه به چاپ رسیده است معلوم می شود، سرور برنامه ی جاسوسی که می تواند هر کسی را ردگیری و رصد نماید، در سفارت خانه های آمریکا در هر کشوری که سفارت خانه ی آمریکا در آن جا موجود هست، از جمله در جمهوری آذربایجان و کشورهای همسایه – مستقر هستند. سرور این برنامه تنها در کشورهایی که سفارت خانه ی آمریکا در آن ها موجود نیست، وجود ندارد. هفته نامه ی «آرگومنتی نِدِلی» روسیه می نویسد، سرور این برنامه ی جاسوسی در سفارت آمریکا در مسکو نیز مستقر هست و در این رابطه اطلاعاتی از سرهنگ سرویس امنیتی روسیه، سرگئی نُویکُف که در حال حاضر در استعفا به سر می برد، به دست آورده است. به گفته ی این سرهنگ، برنامه ی جاسوسی آمریکا هر شخصی را که وارد اینترنت شود، می تواند ردیابی نموده و صدایش را رصد و تحلیل نماید. «اصلاً تعجب نکنید، سخنانی که در بین ما در اینترنت رد و بدل می شود، فردا در دست آمریکایی ها خواهد بود». این سرهنگ می گوید، من نقشه ی موجود در روزنامه ی «گاردین» را بررسی و تحلیل می کنم. این نقشه، بخشی از طرح مخفی آژانس اطلاعات (جاسوسی) ملی آمریکا است که نشان می دهد برنامه ی جهانی جاسوسی آمریکا چگونه کار می کند و سرورهای این برنامه در کدام کشورها مستقر هستند. این برنامه شامل 700 سرور هست که فعال هستند. آن ها در 150 کشور دنیا، از جمله در روسیه مستقر هستند. سرورها تنها در کشورهایی که سفارت آمریکا وجود ندارد، موجود نیستند. به اعتقاد سرهنگ اطلاعاتی روسیه، اسنودن ثابت کرد، هر کسی که وارد اینترنت می شود، از طرف آمریکا ردیابی می شود. اسنودن در خصوص این که این برنامه چگونه کار می کند، به «گاردین» گفت: «به محض این که من پشت میز می نشینم، می توانم مکاتبه ی هر کسی را حتی با رییس جمهور ردیابی و رصد نمایم».

واحد پژوهش مرکز فرهنگی قفقاز می افزاید: دستگاه های امنیتی روسیه چندی پیش طرح محدودیت ارائه از اینترنت و رایانه در ادارات و نهادهای دولتی این کشور ارائه نموده شده و خواستار استفاده از دستگاه های ماشین نویسی در تایپ نامه ها و مکاتبات اداری شدند.

منبع : Virtualaz. Org

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا