اخبارارمنستانروسیهعمومی

ارمنستان برای انتخاب یک شریک راهبردی به کدام سو می رود/روسیه یا اتحادیه اروپا؟

تحولات سیاسی اخیر در جنوب قفقاز به ویژه ارمنستان هر زمان توجه همه را به خود جلب کرده لکن واکنش انعطاف پذیر و رویکرد راهبردی جمهوری آذربایجان در این میان لازمه اتخاذ سیاست های این کشور محسوب می شود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی مدراتور،انتظار می رفت که از ابتدای امسال حجم همکاری های همه جانبه و توسعه یافته میان ارمنستان و اتحادیه اروپا به بالاترین میزان خود برسد.

اتحادیه اروپایی متن این توافقنامه را منتشر کرده و قرار است آن را در نشست «همکاری های شرق» به میزبانی بروکسل به تصویب برساند.

در گزارش ۳۵۷ صفحه ای اتحادیه اروپا و ارمنستان بر ضرورت همکاریها در بخش های سیاسی و اقتصادی دو کشور تاکید شده ست.

نکته قابل تامل این گزارش درخواست اتحادیه اروپایی مبنی بر تعطیلی نیروگاه اتمی «متسامور» ارمنستان است که بنابه نظر آنان بایستی تعطیل و یا بازسازی شود.

نکته بسیار مهم همکاریها در بخش انرژی این توافقنامه مربوط به تعطیلی این نیروگاه اتمی و تهیه نقشه راه برای محدود کردن فعالیت های آن است که بنابر تعهدات اتحادیه اروپا قرار است میلغ دویست میلیون یورو از آن در تجهیز و نوسازی نیروگاه «متسامور» اختصاص یابد.

رسانه های روسیه با انتشار این خبر و طرح یک سوال تحت عنوان «دست و دلبازی اتحادیه اروپا و پشت صحنه های این اقدام» توجه و نظر افکار عمومی مردم منطقه را به خود جلب کرده است.

اکثر تحلیلگران و سیاستمداران روسی معتقدند که ارمنستان یکی از طرف های مهم و اجتناب ناپذیر روابط و همکاری های روسیه و ارمنستان همچنین روسیه با اتحادیه اروپایی است. این در حالی است که مدت زمان بهره برداری از نیروگاه نیز در سایه کمک ۲۷۰ میلیون دلاری روسیه ۱۰ سال نیز به عقب افتاده است. ۴۰ درصد نیازمندی های برقی این کشور در این نیروگاه تولید می شود.

همانطور که مشاهده می شود، در این موضوع ژئوپلیتیک هدف اصلی تضعیف منافع روسیه در ارمنستان است اما دولت ارمنستان در تلاش است تا از این موقعیت به وجود آمده نهایت بهره را ببرد.

روسیه با دادن ۲۷۰ میلیون دلار در حالی فعالیت بدون خطر و ۱۰ ساله این نیروگاه اتمی را تضمین کرده است. در این بین ایالات متحده آمریکا نیز پیشنهاد ۸ میلیارد دلاری احداث یک نیروگاه جدید اتمی در ارمنستان را د اده است که تاکنون هیچ پاسخی از ارامنه در این خصوص ارائه نشده است.

مطبوعات روسیه با پررنگ کردن این مسئله که دولت ارمنستان پس از راه اندازی این نیروگاه برق تولیدی آن را به کجا صادر خواهد کرد؟ در تلاش است تا توجه مخاطبین خود را به این مسئله جلب نماید.

ترکیه که مرزهای خودش را به روی این کشور بسته است. ایران هم در قبال دریافت برق از این نیروگاه گاز تولیدی خود را در اختیار ارمنستان قرار می دهد. همین وضعیت در قبال گرجستان هم وجود دارد. در چنین وضعیتی بهترین گزینه راضی شدن به نیروگاه قدیمی و برنامه ریزی برای ساخت نیروگاه جدید در آینده ای نزدیک است.

مخالفان روابط با روسیه در ارمنستان رفته رفته قدرت سیاسی خود را گسترش داده و آشکارا در پارلمان این کشور به تغییر وضعیت موجود اقدام کرده است. این وضعیت قطعا موجب ناراحتی رئیس جمهور ارمنستان نشده و از ابتدای آوریل ۲۰۱۶ تا به امروز ضمن بهره برداری از اعتراض مردم و سیاسیون این کشور علیه روسیه در راستای حفظ موقعیت و جایگاه خود تلاش کرده است. وی ضمن توسعه روابط خود با اتحادیه اروپا منافع روسیه در قفقاز جنوبی را تضعیف و مورد هدف قرار داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا