اخبارروسیه

دلایل گرایش کردهای سوریه به روسیه

مورگان کاپلان از دانشگاه شیکاگو معتقد است کردها نمی خواهند فقط به آمریکا وابسته باشند و از طرفی سابقه زیادی از رابطه میان کردها و روسیه وجود دارد بنابر این می بینیم که هر چند آمریکا سلاح در اختیار کردهای سوریه قرار داده و آنها را شریک خود می داند اما کردها گرایش بیشتری به روسیه دارند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  کردپرس، آمریکا از زمان محاصره کوبانی در سال 2014 ، با بمباران مواضع داعش و پایین انداختن مهمات و سلاح برای کردها حمایت از کُردهای این کشور را آغاز کرد. این کشور کردهای سوریه را موثرترین نیرو در مبارزه با داعش و هم پیمان خود در سوریه خوانده است. آمریکا با وجود انتقاد شدید ترکیه حاضر نشده است کردهای سوریه را تروریست بخواند. واشنگتن از حمله اخیر ترکیه به مواضع یگان های مدافع خلق در شمال سوریه نیز انتقاد کرد و خواستار توقف آن شد اما چیزی که در این میان مایه تعجب غربی ها شده گرایش بیشتر کردهای سوریه به سمت روسیه و افتتاح دفتر نمایندگی کردها در مسکو بود.

مورگان کاپلان، کارشناس علوم سیاسی در دانشگاه شیکاگو علل گرایش کردهای سوریه به روسیه را در مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست برشمرده است.

وی معتقد است سه دلیل برای گرایش اخیر کردهای سوریه به روسیه با وجود حمایت آمریکا از آنها وجود دارد. کردها خاطره خوبی از اتحاد با عوامل خارجی ندارند. همچنین آنها نمی خواهند همه تخم مرغ هایشان را در سبد یک عامل مانند آمریکا بگذارند.

دلیل دوم گرایش کردهای سوریه به روسیه از نظر این کارشناس این است که کردها می دانند از هم پیمانی با روسیه سود بیشتری می بینند. هر دو هم اکنون رابطه خوبی با ترکیه ندارند و می توانند هم پیمان خوبی در مقابل ترکیه و نیز داعش باشند.

وی معتقد است کردهای سوریه، روسیه را به جای آمریکا انتخاب کرده اند زیرا می دانند این کشور بیشترین نفوذ و تاثیر را بر دمشق بعد از گذر این کشور از بحران کنونی خواهد داشت. شاید کُردها می خواهند با نزدیک تر شدن به روسیه شانس بهتری داشته باشند و در سوریه به دستاوردهای بهتری پس از گذر این کشور از بحران برسند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا