آذربایجاناخبار

هدف وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از سفر به جمهوری آذربایجان

روزنامه جروزالم پست هدف از سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان را تقویت روابط با این کشور هم مرز ایران عنوان کرد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، این روزنامه صهیونیستی در گزارشی به قلم کرب کینون نوشت: اویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسرائیل روز پنجشنبه وارد جمهوری آذربایجان شد که اولین سفرش به این کشور راهبردی است که هم مرز ایران و یکی از بزرگترین بازارهای تسلیحات اسرائیلی و تامین کننده ۴۰ درصد نفت اسرائیل است.
لیبرمن با الهام علی اف ریاست جمهوری آذربایجان دیدار کرد و نیز انتظار می رود طی این سفر با نخست وزیر و وزرای دفاع، امور خارجه و کشور دیدار کند و گفتگوهای آنها بر مسائل منطقه ای و همکاریهای امنیتی متمرکز باشد.
به گزارش موسسه بین المللی تحقیقات در زمینه صلح مستقر در استکهلم که بر فروش تسلیحات در جهان نظارت دارد، اسرائیل بزرگترین صادرکننده تسلیحات به جمهوری آذربایجان طی دو سال گذشته بوده و تسلیحاتی به ارزش ۳۸۵ میلیون دلار به این کشور فروخته است. جمهوری آذربایجان سال ۲۰۱۶ پس از هند دومین خریدار بزرگ تسلیحات اسرائیل و در سال ۲۰۱۷ پس از هند و ویتنام از این نظر در جایگاه سوم قرار داشت.
سفر لیبرمن در پی سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به باکو در دسامبر ۲۰۱۶، صورت گرفت. علی اف طی کنفرانس خبری با نتانیاهو اعلام کرد جمهوری آذربایجان قراردادهای درازمدت برای خرید تجهیزات نظامی و امنیتی به ارزش تقریبی پنج میلیارد دلار از اسرائیل امضا کرده است.
لیبرمن قبل از جمهوری آذربایجان به گرجستان رفته بود که اولین سفر یک وزیر جنگ اسرائیل به آن کشور بود. وی در آنجا با ماموکا باختادزه نخست وزیر، لوان ایزوریا وزیر دفاع و دیوید زالکالیانی وزیر خارجه گرجستان دیدار کرد.لیبرمن در بیانیه ای گفت چهار زمینه برای همکاری امنیتی بین دو طرف وجود دارد که عبارتند از دفاع سایبری، کمک به ایجاد یک نیروی ذخیره، مبارزه با تروریسم و حفاظت از کشور.
به نوشته جروزالم پست، در دهه قبل از جنگ روسیه و گرجستان در اوت ۲۰۰۸، اسرائیل به گرجستان تجهیزات نظامی به ارزش ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار فروخت. شاید مهمتر آنکه پیمانکاران دفاعی از جمله دو ژنرال اسرائیلی در آموزش ارتش گرجستان شرکت داشتند. اما پس از جنگ، اسرائیل مجبور بود در تنظیم روابط امنیتی خود با گرجستان مراقب باشد موجب خصومت ورزی روسیه یا لطمه دیدن روابط با کرملین نشود.
طبق اسناد ویکی لیکس مربوط به سپتامبر ۲۰۰۸ یعنی یک ماه پس از آن جنگ -به گفته جان بیرلی سفیر وقت آمریکا در مسکو- روسیه اسرائیل را ترغیب کرد فروش تسلیحات به گرجستان را از سر نگیرد.
در ماه اوت، پاتا کالاندادزی سفیر گرجستان در اسرائیل در مصاحبه با جروزالم پست اذعان کرد از زمان جنگ، هیچ قرارداد دفاعی جدیدی بین اسرائیل و گرجستان امضا نشده است گرچه قراردادهای موجود تکمیل گردید. وی گفت: همکاری دفاعی در زمان مقرر مطابق توافقنامه های دو جانبه تکمیل شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا