اخباراردبیلایران

«ادبیات عاشیقی دوران صفوی» در دانشگاه محقق اردبیلی بررسی شد

نشست تخصصی « ادبیات عاشیقی دوران صفوی» در کتابخانه تخصصی شیخ صفی‎الدین اردبیلی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، ظهر امروز نشست تخصصی بررسی« ادبیات عاشیقی دوران صفوی» در کتابخانه تخصصی شیخ صفی‎الدین اردبیلی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

سجاد حسینی عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه محقق اردبیلی در این نشست گفت: ادبیات عاشیقی بخش از ادبیات عامیانه آذربایجان است اما با این احوال بسیاری از روایت‏های عاشیقی مانند کور اوغلی و اصلی و کرم دارای روایت‎های ترکمنی، گرجی، ارمنی و غیره نیز است.
وی افزود: ادبیات عاشیقی در بعد از اسلام شکل اسلامی به خود گرفت و تا دوران معاصر به حیات خود ادامه داد و در دوران بعد از مغول به تصوف گرایید و در عهد صفوی با اعتقادات رایج در این صفوی هم صدا شد.
حسینی گفت: ادبیات عاشیقی در دوران صفوی رونق بسزایی یافت به نحوی که بسیاری از قله‏ های ادبیات عاشیقی چون عاشیق قوربانی و عاشیق عباس در این دوران به منصه ظهور رسیدند، بسیاری از شخصیت‎های سیاسی چون شاه اسماعیل و شاه عباس وارد داستان‏های عاشیقی شدند و اکثر این داستان‏ ها تبیین‎گر فضای تاریخی عهد صفوی شدند.
در ادام این نشست ضمن معرفی شخصیت عاشیق قوربانی، عاشیق عباس و خسته قاسم و ارتباط انها با شیخ صفی ‏الدین اردبیلی، شاه اسماعیل صفوی و شاه عباس صفوی تبیین شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا