آذربایجاناخبارعمومی

معاون اول شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان:آذربایجان ظرفیت صادرات گاز طبیعی به اروپا را دارد

 خوشبخت یوسف زاده معاون اول شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان ( سوکار ) گفت : کشور ما از ظرفیت های لازم برای صادرات گاز طبیعی به بازارهای اروپا برخوردار است.

 

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آپا، یوسف زاده افزود : همان طوری که الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان نیز اعلام کرد ، حجم ذخایر گاز طبیعی تایید شده کشورمان ۲٫۶ تریلیون متر مکعب است.
وی افزود: ذخایر گازی میدان ‘شاهدنیز’ جمهوری آذربایجان یک تریلیون و ۲۰۰ میلیارد متر مکعیب است و در این میدان همچنین ۲۴۰ میلیون تن میعانات و نیز در میدان ‘امید ‘ ۲۰۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و ۴۰ میلیون تن میعانات ، در میدان آبشرون ۳۵۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و ۷۰ میلیون میعانات وجود دارد .
معاون اول شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان گفت : با در نظر گرفتن این همه ذخایر انرژی می توان گفت :کشورما گاز طبیعی برای ۱۰۰ سال آینده در اختیار دارد .
یوسف زاده با اشاره به طرح در دست اجرای دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به بازارهای اروپا گفت : برای اجرای کامل این طرح نیاز به ۴۵ میلیارد دلار اعتبار است.
وی افزود: برای اجرای این طرح تا به حال ۲۵ میلیارد دلار هزینه شده است و در قالب آن بیشترین کارها انجام گرفته است و در سال ۲۰۱۸ خط لوله ترانس آنادولی ( تاناپ ) و در سال ۲۰۱۹ میلادی خط لوله گازی ترانس آدریاتیک ( تاپ ) که جزو این دالان هستند آماده بهره برداری خواهند بود.
یوسف زاده با اشاره به اینکه گاز طبیعی جمهوری آذربایجان از طریق این خطوط لوله به بازارهای اروپا صادر می شود ، گفت : بحت ها درباره استفاده ایران و روسیه از این دالان انرژی برای انتقال گاز طبیعی نیز وجود دارد.
دالان گازی جنوب یکی از طرح های انرژی مهم منطقه بوده و شامل انتقال گاز طبیعی فاز دوم توسعه میدان ‘ شاه دنیز ‘ جمهوری آذربایجان واقع در دریای خزر از طریق خط لوله زیر دریایی به ترمینال سنگه چال در حومه باکو و از آنجا از طریق خطوط لوله قفقاز جنوبی ، ترانس آنادولی ( تاناپ ) و ترانس آدریا تیک ( تاپ ) و از خاک جمهوری آذربایجان ، گرجستان و ترکیه به اروپا می باشد.
برنامه ریزی شده است نخستین محموله گاز طبیعی فاز دوم توسعه میدان ‘ شاه دنیز ‘ در سال ۲۰۱۸ میلادی از طریق دالان گازی جنوب به ترکیه و در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز به اروپا صادر شود.
توافقنامه اجرای طرح ساخت خط لوله ترانس آنادولی ( تاناپ) که جزو عمده دالان گازی جنوب می باشد ، در ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ میلادی امضا شده و این خط لوله در سال ۲۰۱۸ میلادی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت . ظرفیت انتقال اولیه ‘ تاناپ ‘ ۱۶ میلیارد متر مکعب در سال خواهد بود که امکان افزایش ظرفیت صادرات آن تا ۳۱ میلیارد متر مکعب در سال وجود خواهد داشت.
خط لوله ‘ تاناپ در مرز مشترک ترکیه و یونان به خط لوله ترانس آدریاتیک ( تاپ ) اتصال می شود که آن هم به رساندن گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا کمک خواهد کرد .
سهامداران خط لوله گازی ‘تاناپ ‘ شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان ( سوکار ) با سهم ۵۸ درصد ، شرکت بوتاش ترکیه با سهم ۳۰ درصد و نیز شرکت بریتیش پترولیوم با سهم ۱۲ درصد می باشد.
خط لوله گازی ترانس آدریاتیک ( تاپ ) نیز در سیاست انرژی اتحادیه اروپا در راستای متنوع سازی منابع انرژی و تامین امنیت انرژی از طرح های مهم به شمار می رود . تاپ کوتاه ترین مسیر برای انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به بازارهای اروپا می باشد.
توافقنامه بین دولتی در باره اجرای طرح خط لوله گازی ترانس آدریاتیک ( تاپ ) در سال ۲۰۱۳ میلادی میان آلبانی ، ایتالیا و یونان امضا شده است . طول این خط لوله ۸۷۸ کیلومتر می باشد و قرار است در سال ۲۰۲۰ میلادی مورد بهره برداری قرار گیرد.
ظرفیت سالانه انتقال گاز طبیعی از طریق این خط لوله ۱۰ میلیارد متر مکعب با امکان افزایش تا ۲۰ میلیارد متر مکعب می باشد.
شرکت سهامی دالان گازی جنوب و نیز شرکتهای بریتیش پترولیوم ، ‘اسنام ‘ ، ‘Fluxys’ ، Enagás’ ‘ و Axpo” با سهم به ترتیب ۲۰ ، ۲۰ ، ۲۰ ، ۱۹ ، ۱۶ و ۵ درصد سهامداران این طرح انرژی هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا