اخبارترکیه

ساختار دولت موقت ترکیه با ۲۶ کرسی

دولت موقت ترکیه با ۲۶ نفر، از جمله ۱۲ عضو حزب عدالت و توسعه، ۱۱ فرد مستقل، ۲ عضو از حزب دموکراتیک خلق‌ها و یک عضو از حرکت ملی تشکیل شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، شب گذشته، فهرست اعضای کابینه دولت موقت را تایید کرد تا این دولت، کشور را تا برگزاری انتخابات زودهنگام در اول نوامبر آینده و تشکیل دولت جدید اداره کند.

به دنبال ناکامی حزب عدالت و توسعه ترکیه به رهبری احمد داوود اوغلو در تشکیل کابینه ائتلافی،‌قرار است اول نوامبر انتخابات سراسری جدیدی در ترکیه برگزار شود.

در دولت جدید، یک زن محجبه به نام «آیشان غورجان» نیز حضور دارد که وزارت خانواده و سیاست‌های اجتماعی را برعهده گرفته است.

در دولت جدید ترکیه، ۱۱وزیر تغییر کرده‌اند که ۸ نفر آنها به دلیل آنکه عضو پارلمان نبوده‌اند و در عین حال وابسته به حزب عدالت و توسعه بوده‌اند، از پستهایشان کنار گذاشته شده‌اند. زیرا بر اساس قانون اساسی، افرادی که عضو پارلمان کشور نباشند در صورتی می‌توانند در دولت موقت حضور یابند که مستقل باشند.

لذا به همین دلیل، دو معاون از معاونان نخست وزیر یعنی «بولنت آرینچ» و «علی باباجان»، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه، «فاروق چیلیلک» وزیر کار و تامین اجتماعی، «تانیر یلدیز» وزیر انرژی و منابع طبیعی، «نورالدین جانیکلی» وزیر گمرک و بازرگانی، «عمر چیلیک» وزیر فرهنگ و گردشگری و «مهدی أکار» وزیر تغذیه و کشاورزی و سرمایه‌های حیوانی از دولت کنار گذاشته شدند.

به جای آرینچ و باباجان، «یلدریم طغرل تورکش» عضو پارلمان از حزب حرکت ملی و «جودت یلماز» وزیر سابق توسعه، معاون نخست‌وزیر شدند.

«نعمان قورتولموش» و «یالچین آکدوغان» نیز همچنان به عنوان معاونان نخست‌وزیر باقی ماندند.

به جای سایر افراد کنار گذاشته شده، نیز چندین نفر انتخاب شدند که اسامی آنها در ادامه می‌آید:

«علی رضا الابویون» وزیر انرژی و منابع طبیعی عضو پارلمان سابق ترکیه از حزب عدالت و توسعه، «جناب اشچی» وزیر گمرک و بازرگانی که پیش از این یکی از مشاوران همین وزارتخانه بود، «یالچین توبجو» وزیر فرهنگ و گردشگری رئیس سابق حزب وحدت بزرگ، «قطب‌الدین أرزو» وزیر تغذیه و کشاورزی و سرمایه حیوانی که معاون وزیر همین وزارتخانه و عضو پارلمان سابق از حزب عدالت و توسعه بود.

به جای «عائشه نور اسلام» وزیر خانواده و سیاست‌های اجتماعی، آیشان غورجان انتخاب شد و «ولکان بوزکر» وزیر امور اتحادیه اروپا جای خود را به « علی حیدر قونجا» عضو پارلمان از حزب دموکراتیک خلق‌ها، «جودت یلماز» وزیر توسعه جای خود را به«مسلم دوغان» از حزب دموکراتیک خلق‌ها و «صباح الدین اوزتورک» وزیر کشور جای خود را به «سلامی التینوک» مدیر امنیت استانبول داد.

به این ترتیب در دولت موقت، ۱۲ نماینده از نمایندگان حزب عدالت و توسعه از جمله «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر، یک نماینده پارلمانی از حزب حرکت ملی در پست معاون نخست‌‌وزیر، ۲ نماینده از حزب دموکراتیک خلق‌ها به عنوان وزیرا توسعه و امور اتحادیه اروپا و ۱۱ وزیر مستقل از خارج از پارلمان حضور دارند.

کمیساریای عالی انتخابات در ترکیه پیشتر اعلام کرد که احزاب ترکیه ۱۸ سپتامبر آینده، می‌توانند اسامی نامزدهای خود برای شرکت در انتخابات زودهنگام ارائه کنند تا این کمیساریا اسامی نهایی نامزدهای انتخابات را تا ۲۸ سپتامبر اعلام کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا