آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

یک سال دیگر بدون قره باغ/ آیا در سال ۲۰۱۸ اتفاق جدیدی رخ خواهد داد؟

الچین میرزا بیلی کارشناس مسایل سیاسی آذربایجان می گوید: «با وجود اینکه در سال ۲۰۱۷ هیچ پیشرفت جدی در خصوص مناقشه قره باغ کوهستانی وجود نداشت، اما با وجود این، در روند مذاکرات مواضع کشورمان مستحکم شده است. چون در سال جاری شاهد برگزاری همه پرسی جدائی طلبانه در کردستان عراق و منطقه کاتالونیا در اسپانیا بودیم که این هم با واکنش تند کشورهای جهان روبرو شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی ینی مساوات، الچین میرزا بیلی گفت:همین واکنشها در واقع نشان از وجود یک تنفر عمومی از اقدامات جدائی طلب در کشورها به شمار می آید. علاوه بر این، در بیانیه نشست بروکسل که در چارچوب برنامه «مشارکت شرقی» صادر شده بود، استقلالیت و تمامیت ارضی همه کشورهای عضو به رسمیت شناخته شد.

وی افزود:«افتتاح مسیر راه آهن «باکو-تفلیس-قارص» و مذاکرات موفق در باره کریدور حمل و نقل بین «شمال-جنوب» و نیز گامهای برداشته شده در راستای ساخت مسیر راه آهن آستارا-رشت تا حدود قابل توجهی انزوای کشور اشغالگر ارمنستان را فراهم آورد. وقتی که همه این لایحه ها به صورت کامل اجرا شده و مورد بهره برداری قرار بگیرند، در آن زمان همگان شاهد انزوای کامل کشور ارمنستان خواهیم بود».

میرزا بیلی گفت:«فعلا پیش بینی حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی در سال ۲۰۱۸ میلادی کار بسیار سختی است، اما بدون شک، گروه «مینسک» و بویژه روسیه تلاش خواهند نمود که تا میان آذربایجان و ارمنستان جنگ و درگیری نظامی صورت نگیرد، درست است که با در نظر گرفتن شرایط موجود نمی توان در خصوص حل و فصل اساسی این مناقشه در سال آینده انتظاری داشت اما به هر حال، این وضعیت در هر زمان ممکن قابل تغییر می باشد…»

همچنین،« آرزو نقی اف کارشناس مسایل سیاسی و امنیتی در همین خصوص می گوید: «من معتقدم که جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۷ مواضع خود در خصوص مناقشه قره باغ کوهستانی را تحکیم نموده است. در این سال تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بارها مورد تاکید قرار گرفته و با وجود همه تلاشهای ارمنستان، تمامیت ارضی کشورمان از سوی یک نهاد بسیار مهم در اتحادیه اروپا به تایید رسید».

نقی اف گفت:«در سال ۲۰۱۷ برنامه برگشت بزرگ به روستای تازه استقلال یافته «جوجوق مرجانلی» تحقق یافت. ارمنستان تصور می کرد که مردم آذربایجان به اراضی آزاد شده بر نخواهند گشت. اما برگشت عمومی مردم مهاجر آذربایجان به این روستا همه انتظارات آنها را پوچ نمود. علاوه بر این، در سال جاری کارهای مهم در مناطق مرزی کشورمان تحقق یافته است».

وی افزود:«دولت آذربایجان به همه جهانیان بیان نمود که هرگز اجازه تاسیس یک دولت دیگر ارمنی در سرزمینهای خود را نخواهد داد و آماده حل و فصل این مناقشه از راه نظامی می باشد. متاسفانه گروه «مینسک» و کشورهای میانجی در سال جاری در راستای حل و فصل این مناقشه گام مهمی را برنداشتند. با اینکه ارامنه تحت فشار قرار گرفته و در مذاکرات حاضر شدند، اما با وجود این، مناقشه قره باغ کوهستانی مورد حل و فصل قرار نگرفت».

وی گفت:«فکر می کنم که در سال ۲۰۱۸ احتمال وقوع جنگ و درگیریهای نظامی وجود دارد. سال ۲۰۱۸ به عنوان سال انتخابات در ارمنستان، روسیه و آذربایجان به یاد خواهد ماند. روسیه با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قطعا از ارمنستان حمایت خواهد نمود. ارامنه نیز با توجه به برگزاری انتخابات در داخل کشورشان مسئله استقلال قره باغ کوهستانی را مورد توجه ویژه قرار داده و مانع حل و فصل عادلانه آن خواهند بود.دولت آذربایجان در سال آینده نیز آماده مذاکره با کشور اشغالگر ارمنستان خواهد بود اما این بار جمهوری آذربایجان به عنوان صاحب سخن وارد مذاکرات شده و با پیشنهادات مشخص ظاهر خواهد شد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا