آذربایجاناخبارروسیه

نظر کارشناسان آذری در خصوص افزایش تنش میان روسیه و آمریکا و تاثیر آن بر جمهوری آذربایجان

در روزهای اخیر شاهد بروز مجدد تنش میان روسیه و آمریکا هستیم. به تصویب رسیدن قانونی در کنگره آمریکا در خصوص اعمال تحریم های جدید علیه روسیه به معنای تعمیق این تنش و رویارویی می باشد. روشن است که هر دو کشور بزرگ در آذربایجان و ارمنستان منافع زیادی دارند. حال پرسش اصلی این است که بالا گرفتن تنش میان روسیه و آمریکا چه تاثیری بر مناقشه قره باغ کوهستانی خواهد داشت؟ و اصولا این رویاروئی چه منفعتی برای باکو و یا ایروان به همراه دارد؟
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، الشن مصطفی اف کارشناس مسایل سیاسی طی مصاحبه ای با پرتال خبری ینی مساوات   در این خصوص می گوید: « عامل و مسبب اصلی مناقشه قره باغ کوهستانی و نیز کشوری که مانع اصلی بر سر راه حل و فصل این مناقشه می باشد، روسیه است. آذربایجان می تواند این مناقشه را در چند روز حل و فصل کند اما روسیه همواره می تواند یک تهدید اصلی و بزرگ در این زمینه باشد. تعمیق تنش و رویارویی میان روسیه و آمریکا می تواند به تسریع حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی کمک کند.
اگر ما امروز دست به عملیات نظامی در قره باغ بزنیم، آمریکا از آن سوی اقیانوس آمده و با ما درگیر نخواهد شد اما روسیه حتما چنین کاری را انجام خواهد داد. حتی مقامات روسیه قبلا در این خصوص سخن گفته و موضع خود را بیان کرده اند. به نظر من، پیروزی آمریکا در این رویارویی به نفع آذربایجان تمام خواهد شد…»
اسکندر حمیداف رئیس حزب ملی گرای دموکرات آذربایجان در این خصوص می گوید: «تنش میان روسیه و آمریکا فقط در سطح اعمال تحریم ها خواهد بود. آمریکا از سال ۲۰۱۴ علیه روسیه تحریم هائی را اعمال می کند. اما این تحریم ها جلوی روسیه را نمی گیرد. هر چه فشار و تحریم آمریکا بر روسیه بیشتر شود، دخالت مسکو در منطقه قفقاز جنوبی و نیز کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق نیز افزایش خواهد یافت. روسیه در ۱۰ روز اخیر بدون توجه به جامعه جهانی، وارد سرزمین های گرجستان شده و بخشی از آن که در مجاورت ارمنستان قرار دارد را تحت کنترل خود در آورده است. در این تجاوز بخشی از خطوط انتقال نفت «باکو-سوپسا» نیز به کنترل نظامیان روسی در آمده است. امروز اوضاع منظقه تا این حد وخیم شده است. کشورهای آذربایجان و گرجستان با خطر اشغال مواجه اند. کشوری که امروز وارد سرزمین های گرجستان شده است، فردا ممکن است سرزمین های آذربایجان را نیز مورد تجاوز خود قرار بدهد. تشکیل ارتش مشترک میان روسیه و ارمنستان اوضاع منطقه را متشنج تر می کند و ممکن است که بعد از این، مناقشه قره باغ کوهستانی با مشکلات بسیار جدی روبرو شود. اگر سیاست خارجه دولت آذربایجان موفق بود، امروز در میدان نبرد تنها نمی ماندیم…»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا