آذربایجاناخبارارمنستانقره باغ

کارشناسان نظامی ناتو: سامانه گنبد آهنین توان حفاظت از آسمان باکو را ندارد

رهبران آذربایجان اخیرأ ادعا کرده بودند که با خرید سیستم دفاع هوایی “گنبد آهنی” از اسرائیل می توانند خطر حمله هوایی ارمنستان به وسیله موشک های پیشرفته “اسکندر” را خنثی سازند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از رسانه های آذری، قرار است در سفر قریب الوقوع “بنیامین ناتانیاهو” نخست وزیر اسرائیل به باکو مسئله فروش این سیستم موشکی به آذربایجان نیز مورد مذاکره قرار گیرد. “جوشوا کوچیرا” کارشناس نظامی eurasianet.org عقیده دارد که سیستم “گنبد آهنی” نمی تواند سدّ راه موشک های “اسکندر” ارمنستان گردد، زیرا اولأ بسیار گران بوده و در ثانی نمی تواند تمامی حریم هوایی آذربایجان را پوشش دهد. کارشناسان عقیده دارند که حکام باکو فقط برای جنگ روانی مسئله سیستم دفاع هوایی “گنبد آهنی” اسرائیل را عنوان می کنند.
“ایدوا آبراموف” نماینده پارلمان آذربایجان خود اذعان کرده است که این کشور نگران پیشرفت ارمنستان در زمینه تهیه تجهیزات مدرن نظامی می باشد. سه مرکز معروف بررسی مسائل دفاعی و تسلیحات جدید در اسرائیل، روسیه و آمریکا به بحث در این مورد پرداخته و عقیده دارند که “گنبد آهنی” در اسرائیل و علیه موشک پرانی های فلسطینیان کارساز بوده، چون اولأ اسرائیل از نظر مساحت چهار بار از آذربایجان کوچکتر بوده، در ثانی پوشش این گنبد تا شعاع هفتاد کیلومتر می باشد که برای موشک “کاتیوشا”ی فلسطینیان طراحی شده و ثالثأ بسیار گران می باشد. قابل ذکر است که برد موشک روسی “اسکندر” که ارمنستان اکنون در اختیار دارد سیصد کیلومتر می باشد.
هر پایگاه دفاعی “گنبد آهنی” همراه با رادار و تجهیزات جانبی پنجاه میلیون دلار آمریکا قیمت داشته و ده تای آن تمامی حریم هوایی اسرائیل را پوشش می دهند. قیمت هر موشک آن نیز یکصد هزار دلار می باشد. با این حساب آذربایجان اگر چهل مجموعه از این سامانه ها را نیز داشته باشد، نمی تواند جلوی حملات احتمالی ارمنستان را بگیرد. “زاوور شیریوف” کارشناس نظامی بریتانیایی نیز با اشاره به افت قیمت نفت، مشکل مالی آذربایجان و گرانی سرسام آور این سیستم موشکی عقیده دارد که تبلیغات حکام باکو فقط برای مصرف داخلی و ارضای جامعه بوده و ارزش عملی ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا